آشنایی بیشتر با جرم گوش

علائم جرم گوش و راه های رفع آن

جرم گوش ماده ای زرد رنگ و چسبناک است که در کانال گوش تولید و ترشح می‌شود. ترشح جرم در گوش تمام افراد ایجاد می شود، اما میزان و نوع ترشح در هر فردی متفاوت است. زمانی که با انسداد جرم گوش مواجه شدید باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا با توجه به شرایط گوش شما راه درمان مناسبی برای آن بیابید.

علائم جرم گوش

انسداد و فشار،  زمانی اتفاق می افتد که جرم ها به عمق کانال گوش می روند. انسداد جرم گوش، یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به گوش است. افرادی که از سمعک استفاده می کنند بیشتر در معرض انسداد جرم گوش هستند.اگر جرم در گوش تجمع کند، گوش درد، احساس پُری گوش، وزوز و کاهش شنوایی در گوش مبتلا، از جمله علائم مورد انتظار هستند.
زمانی که متوجه علائم انسداد جرم گوش شدید، حتماً با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. شاید فکر کنید که خودتان می توانید راه حلی پیدا کنید، اما بدانید که مراجعه به پزشک در این مواقع ضروری و مطمئن ترین راه است؛ چرا که این علائم و نشانه ها می توانند نشانه ای از مشکل های دیگری در گوش هم باشند. پس داشتن مشکلاتی نظیر کاهش شنوایی یا گوش درد، صددرصد به معنای تجمع جرم گوش نیست. حتی اگر در گذشته هم چنین مشکلی داشته اید، دلیل خوبی نیست برای این که این مورد را هم به آن ربط دهید. در ضمن به نظر بعضی افراد، مراجعه به پزشک برای خارج کردن جرم گوش غیرضروری است، اما باید بدانیم که گوش و بویژه پرده آن بسیار ظریف و حساس هستند و براحتی آسیب می بینند. پس هیچ وقت سعی نکنید که جرم گوش را خودتان با وسایل مختلف از گوش‌تان خارج کنید.
در معاینات دوره ای کودکان، پزشک گوش آنها را نیز بررسی می کند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهد.

نشانه های دیگر جرم گوش

• فشار جرم گوش منجر به بروز نشانه های زیر می شود:
  • کاهش شنوایی
  • گوش درد
  • خارش گوش
  • فزایش ترشحات مجرای گوش

علت بروز مشکل

موم گوش و موهای ریز داخل گوش از این عضو حساس در برابر گرد و غبار و سایر ذرات خارجی که می توانند به ساختارهای داخلی گوش صدمه بزنند، محافظت می کنند.
در اغلب افراد، مقدار کمی از جرم گوش راه خود را به سمت بیرون پیدا می کند و براحتی از گوش خارج شده و موم جدید جایگزین آن می شود. اگر موم گوش به مقدار بیش از حد ترشح شود، یا اگر بدرستی خارج نشود، با تجمع آن روبه رو می شویم.علاوه بر این، انسداد به وسیله جرم گوش اغلب زمانی رخ می دهد که مردم خودشان می خواهند گوش خود را با استفاده از گوش پاک کن یا سایر لوازم تمیز کنند.
این کار به جای خارج کردن جرم گوش، آن را به قسمت های عمیق تر برده و فشرده می سازد. پس در صورت بروز مشکل حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که پوست مجرای گوش بسیار حساس و آسیب پذیر است و به راحتی صدمه می بیند؛ پس هیچ وسیله ای را نباید داخل گوش فرو کرد.

نکته مهم این است که که کانال گوش هیچ گاه نباید تمیز شود. اما اگر ترشح جرم گوش به حدی زیاد شود که منجر به بروز علائم و عوارضی شود، نیاز به تمیز کردن گوش می باشد. اما شست و شوی گوش باید تحت نظر پزشک انجام شود.یکی ار موثر ترین راه حل های رفع جرم گوش، به صورت دستی است که توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.  در این روش، پزشک با دستگاهی کوچک، جرم ها را از گوش خارج می کند. راه دیگر بیرون آوردن آنها توسط دستگاه مکنده یا ساکشن است.
انسداد جرمی یکی از علل کاهش شنوایی است. و آن هم به این دلیل است که افراد سعی دارند جرم گوش خود را با پنبه و یا گوش پاک کن از بین ببرند. اما این کار، باعث می شود تا جرم ها به عمق کانال گوش بروند.
هیچ راهی در کاهش ترشح جرم گوش وجود ندارد، اما اگر شما از ترشح بیش از حد جرم رنج می برید، بهتر است هر 6 ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید تا میزان ترشح جرم گوش کنترل شود.

در خصوص بهبودی نسبی کری یا کاهش شنوایی می توانید به مقاله مرتبط مراجعه کنید.

برای مشاوره می توانید شماره خود را بگذارید تا با شما تماس گرفته شود.

شماره موبایل شما
شماره موبایل شما ارسال شد. منتظر تماس ما باشید.
دوباره امتحان کنید