جرم گوش

جرم گوش ماده ه ای زرد رنگ و چسبناک است که در کانال گوش تولید و ترشح می شود. ترشح جرم در گوش تمام افراد ایجاد می شود، اما میزان و نوع ترشح در هر فردی متفاوت است.

جرم گوش

علائم جرم گوش

انسداد و فشار،  زمانی اتفاق می افتد که جرم ها به عمق کانال گوش می روند. انسداد جرم گوش، یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به گوش است. افرادی که از سمعک استفاده می کنند بیشتر در معرض انسداد جرم گوش هستند.

نشانه های دیگر جرم گوش

• فشار جرم گوش منجر به بروز نشانه های زیر می شود:
  • کاهش شنوایی
  • گوش درد
  • خارش گوش
  • فزایش ترشحات مجرای گوش

نکته مهم این است که که کانال گوش هیچ گاه نباید تمیز شود. اما اگر ترشح جرم گوش به حدی زیاد شود که منجر به بروز علائم و عوارضی شود، نیاز به تمیز کردن گوش می باشد. اما شست و شوی گوش باید تحت نظر پزشک انجام شود.
یکی ار موثر ترین راه حل های رفع جرم گوش، به صورت دستی است که توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.  در این روش، پزشک با دستگاهی کوچک، جرم ها را از گوش خارج می کند. راه دیگر بیرون آوردن آنها توسط دستگاه مکنده یا ساکشن است.

انسداد جرمی یکی از علل کاهش شنوایی است. و آن هم به این دلیل است که افراد سعی دارند جرم گوش خود را با پنبه و یا گوش پاک کن از بین ببرند. اما این کار، باعث می شود تا جرم ها به عمق کانال گوش بروند.
هیچ راهی در کاهش ترشح جرم گوش وجود ندارد، اما اگر شما از ترشح بیش از حد جرم رنج می برید، بهتر است هر ۶ ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید تا میزان ترشح جرم گوش کنترل شود.

منتطر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

با تشکر مدیریت سایت، دکتر سید علی اصغر شیرازی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی  ( جراح بینی )