وزوز گوش چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

وزوز گوش چیست؟

زمانی که فرد به صورت پیوسته صدایی در گوش خود می شنود که منبع بیرونی ندارد اصطلاحاً به وزوز گوش مبتلا است. این مشکل یک بیماری نیست بلکه از علامت های یک بیماری دیگر است. این صدا را تنها فردی که به وزوز گوش مبتلا است می شوند. شایع ترین نوع وزوز گوش زنگ زدن بلند گوش است. این حالت می تواند آزاردهنده باشد ولی مورد خطرناکی نیست. در ادامه با ما باشید تا به علائم، تشخیص، علت و درمان این مشکل بپردازیم.

علائم وزوز گوش

وزوز گوش به صورت یک صدای پیوسته و متناوب است که در یک گوش و یا در هر دو گوش شنیده می شود. این صدا می تواند شدید و یا خفیف باشد. افرادی که به این مشکل دچار هستند اظهار می کنند که صدایی همانند سوت زدن، جیر جیر کردن، کلیک کردن، جیغ زدن، غرش، وزوز کردن، ضربان قلب مانند و … می شوند که در اغلب مواقع هنگام شب و یا در فضاهای ساکت این صدا تشدید می یابد. افرادی که به وزوز گوش مبتلا هستند احتمال دارد به نوعی کاهش شنوایی را هم تجربه کنند.

علت وزوز گوش

متداول ترین علت وزوز گوش تخریب و کاهش سلول های مویی در گوش داخلی است. این بیماری در افراد مسن بیشتر دیده می شود. همچنین افرادی که طولانی مدت در معرض صداهای بلند هستند به احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند.

تشخیص وزوز گوش

هر کسی که به وزوز گوش مبتلا شده باشد می تواند به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا علت اصلی بیماری تشخیص داده شود. سابقه پزشکی فرد تحت بررسی قرار می گیرد و هر گونه دلیل احتمالی برای وزوز گوش بررسی می شود.

سوالاتی که پزشک در این زمینه از فرد می پرسد به شرح زیر است:

• آیا صداها پیوسته و متناوب هستند؟
  • آیا کاهش شنوایی و با سرگیجه وجود دارد؟
  • آیا درد و یا قفل شدگی فک احساس می شود؟
  • آیا اخیراً به بیماری و یا آسیب خاصی دچار شده است؟
  • آیا فرد در معرض صداهای بلند ( مانند کنسرت راک و یا انفجار ) قرار گرفته است ؟

درمان وزوز گوش

اولین قدم در درمان وزوز گوش تشخیص علت اصلی آن است. در بسیاری از موارد با اقدامات زیر، وزوز گوش هم درمان می شود.

• درمان مناسب عفونت گوش
  • قطع کردن داروهای اتوتوکسیک
  • درمان بیماری های مرتبط با استخوانچه های گوش که بر محل اتصال استخوان فک و گونه تاثیر می گذارد.

در اغلب موارد درمان قطعی برای وزوز گوش وجود ندارد ولی اکثر افراد به این وضعیت عادت می کنند. توجه نکردن به این مشکل و عدم تمرکز بر آن می تواند بهترین راه حل باشد.

در بسیاری از موارد درمان بی خوابی، کنترل اضطراب، درمان افسردگی و بهبود روابط اجتماعی می تواند به بهبود شرایط فرد و بالا بردن کیفیت زندگی وی کمک کند.

نتیجه گیری

وزوز گوش یک مشکل آزاردهنده و ناخوشایند است و افرادی که به انواع شدید آن مبتلا شده اند باید برای درمان مناسب اقدام کنند. راه های درمانی مختلفی برای بهبود و درمان وزوز وجود دارد ولی میزان اثربخشی این راه های درمانی به نسبت کم است.

منبع : https://www.medicalnewstoday.com/articles/156286.php