خندیدن بعد عمل بینی

خندیدن بعد عمل بینی

خندیدن پس از عمل بینی در روزهای اولیه معمولا با درد و فشار بر بینی همراه است. به همین منظور همیشه جراحان به بیماران توصیه می‌کنند تا در دوره نقاهت اولیه مراقب خندیدن و حرکت وسیع عضلات صورت در ناحیه بینی و لب‌ها باشند. 

لازم به ذکر است خندیدن بعد عمل بینی تاثیر مستقیمی بر باز شدن بخیه‌های جراحی بینی ندارد. بخیه‌های جراحی بینی معمولاً تا زمانی که به طور عمدی برداشته یا به طور طبیعی جذب نشوند، دست نخورده می‌مانند و خندیدن بعد جراحی بینی به تنهایی باعث باز شدن بخیه‌ها نمی‌شود، مگر اینکه فشار بیش از حدی را به پوست و بافت ناحیه بینی وارد کند. 

چرا بعد عمل بینی نباید بخندیم؟

خندیدن پس از جراحی بینی، به ویژه در روزهای بلافاصله پس از عمل، ممکن است به چند دلیل توصیه نشود:

  • فشار روی محل جراحی: خندیدن شامل حرکت عضلات صورت، از جمله عضلات اطراف بینی است. در روزهای اولیه پس از جراحی، این حرکت ممکن است به بافت‌های ظریفی که در حال بهبودی پس از عمل بینی هستند، فشار وارد کند. فشار یا حرکت بیش از حد می‌تواند به طور بالقوه روند بهبودی را مختل کند یا باعث ناراحتی شود.
  • افزایش خطر تورم و کبودی: خندیدن شدید می‌تواند به طور موقت جریان خون را در صورت افزایش دهد که ممکن است تورم و کبودی اطراف محل جراحی را تشدید کند. در حالی که درجاتی از تورم و کبودی پس از جراحی طبیعی است، به حداقل رساندن فعالیت‌هایی که می‌تواند آن را بیشتر کند توصیه نمی‌شود.

شاید به این مطلب نیاز داشته باشید: بهترین جراح بینی گوشتی در تهران و نمونه عمل

خندیدن بعد عمل بینی تا چه مدت منع می‌شود؟

خندیدن پس از جراحی بینی، به طور کلی حداقل در چند روز اول تا یک هفته اگر به صورت شدید باشد یا حالات صورت باعث شود بینی تحت فشار قرار گیرد، توصیه نمی‌شود. چرا که در طول دوره نقاهت اولیه، بافت‌های بینی ظریف و در حال بهبودی هستند و به حداقل رساندن فشار و حرکت در اطراف محل جراحی می‌تواند به بهبودی سریعتر کمک کند.

با این حال، هنگامی که مرحله بهبودی چند روز ابتدایی را پشت سر گذاشتید و جراح شما را معاینه کرد، می‌توانید به تدریج فعالیت‌های عادی، از جمله خندیدن را با رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی از سر بگیرید. اکثر بیماران به خودی خود متوجه می‌شوند که کی می‌توانند خندیدن بعد از عمل بینی را در حالات صورت خود داشته باشند، دقیقا زمانی که درد و فشار هنگام خنده را تجربه نمی‌کنند.

اما زمان‌بندی بهبودی فردی می‌تواند بر اساس عواملی مانند وسعت جراحی و میزان بهبودی فردی متفاوت باشد.

خندیدن بعد جراحی بینی

چگونه از خندیدن بعد جراحی بینی جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خندیدن به طور کامل پس از جراحی بینی ممکن است عملی یا ضروری نباشد، اما می‌توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن احتمال خنده شدید انجام دهید:

از موقعیت های تحریک کننده خنده اجتناب کنید: سعی کنید از موقعیت‌ها یا صحبت‌هایی که ممکن است منجر به خنده شود خودداری کنید، به خصوص اگر کنترل واکنش‌های خود برای شما دشوار است.

تنفس عمیق یا مدیتیشن را تمرین کنید: تکنیک‌هایی مانند تمرینات تنفس عمیق یا مدیتیشن می‌توانند به تقویت آرامش و کاهش احتمال خنده خود به خود کمک کنند.

به دوستان و خانواده خود اطلاع دهید: به دوستان و اعضای خانواده خود در مورد جراحی اخیر خود توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید مراقب وضعیت شما باشند و از موضوعات یا فعالیت‌هایی که ممکن است منجر به خنده در اطراف شما شود اجتناب کنند.

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *