جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس

جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس

جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس نوعی از جراحی است که درآن به رفع مشکلات مزمن سینوزیت پرداخته می‌شود. افراد زیادی هستند که این جراحی مشکلات آن‌ها را برطرف می‌کند. به عنوان مثال برخی افرادی که التهاب مزمن سینوس یا عفونت مزمن سینوسی دارند و نتوانسته‌اند با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروها بهبود پیدا کنند، ممکن است نیاز به جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس داشته باشند. طبق مطالعات انجام شده بین ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند، احساس می‌کنند مشکلات سینوس‌ آن‌‌ها برطرف شده است. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که در مورد این جراحی نیاز است بدانید را برای شما بازگو کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس (FESS)

جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس (FESS: Functional Endoscopic Sinus Surgery) یک جراحی کم تهاجمی است که برای حل مشکلات سینوسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این بابت که برای بازگرداندن عملکرد سینوس‌ها انجام می‌شود، به آن “جراحی عملکردی” گفته می‌شود. در این جراحی اگر بیهوشی عمومی صورت نگیرد، ابتدا بی‌حسی به بینی شما تزریق می‌شود و سپس منافذ سینوس باز می‌شوند. در ادامه آندوسکوپ‌ها به همراه سایر ابزار جراحی شروع بکار می‌کنند و بخش‌های مورد نظر مثل استخوان، بافت یا پولیپ در ناحیه بینی را جراحی می‌کنند و برمی‌دارند.

در جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس هدف پزشک می‌تواند رفع سینوزیت‌های مزمن و پولیپ بینی نیز باشد.

نقش آندوسکوپ در جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس

اندوسکوپ وسیله‌ای است که از آن برای مشاهده داخل بینی و سینوس‌ها استفاده می‌شود، می‌توان از اندوسکوپ جهت درمان و تشخیص در جراحی‌ها و عمل بینی استفاده نمود، که اگر جهت تشخیص از این دستگاه استفاده کنیم به آن اندوسکوپی تشخیصی و اگر جهت جراحی از آن استفاده کنیم به آن اندوسکوپی درمانی گفته می‌شود.

برای انجام جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس بهتر است به سراغ جراح بینی خوب در تهران بروید.

آندوسکوپی تشخیصی کاربردهای متفاوتی دارد. از جمله:

  • تشخیص سینوزیت
  • تشخیص تورم مخاط و حساسیت در بینی
  • تشخیص تومورهای بینی
  • تشخیص لوزه سوم یا آدنوئید
  • تشخیص پولیپ بینی
  • تشخیص نشت مایع مغزی و نخاعی

این نوع آندوسکوپی با بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد و به شکل سرپایی در مطب یا درمانگاه انجام می‌شود. این روش معمولا 5 الی 10 دقیقه به طول می‌انجامد. 

کاربردهای آندوسکوپی درمانی سینوس که با بیهوشی عمومی و در اتاق عمل صورت می‌گیرد، شامل موارد زیر است:

همچنین درمواردی که پولیپ بینی وجود دارد، به علت تنگی در مجرای خروجی سینوس می‌توان از این روش استفاده نمود که درآن فقط دهانه سینوس گشادتر می‌شود. بنابراین خطری نسج بینی را تهدید نمی‌کند و عملکرد طبیعی خود را دارد. به این روش جراحی، جراحی عملکرد سینوس گفته می‌شود.

نقش آندوسکوپ در جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس

اقدامات قبل از جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس

  1. تصویربرداری CT Scan: تصاویرسی تی اسکن به پزشک شما کمک می‌کند تا مشخص کند کدام قسمت از سینوس‌های شما تحت تاثیر قرار گرفته و نیاز به دخالت در جراحی دارند.
  2. دوری از سیگار: اگر سیگار می کشید، حداقل سه هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنید. (سیگار کشیدن می تواند علائم سینوس را بدتر کند)
  3.   عدم مصرف آسپرین: حداقل 10 روز قبل از جراحی، آسپرین مصرف نکنید. (حتی مقدار کم آسپرین می تواند میزان خونریزی شما را در حین و بعد از جراحی افزایش دهد)

مراقبت‌های بعد از جراحی اندوسکوپی سینوس و بینی

  • حداقل تا هفت روز از دمیدن در بینی خودداری کنید
  • اگر نیاز به عطسه دارید، هنگام عطسه دهان خود را باز نگه دارید. ممکن است تا چند هفته هنگامی که عطسه می‌کنید، ترشحات خونی یا مخاط را خارج کنید. 
  • برای 10 روز آینده از فعالیت‌های شدید خودداری و استراحت کنید.
  • طبق توصیه پزشک بینی و سینوس‌های خود را با آب نمک شستشو دهید.
مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *