بینی طبیعی یا فانتزی؟

بینی طبیعی بهتره یا بینی فانتزی؟

بینی طبیعی بهتره یا بینی فانتزی؟ چه مدلی عمل کنیم؟ اشخاصی که جهت جراحی بینی به دکتر مراجعه می کنند، پزشک از آنها سوالاتی می کند مبنی بر اینکه تمایل دارند جراحی بینی آنها به چه صورتی باشد؟ مثلا دوست دارند بعد از عمل فرم بینی آنها به صورت طبیعی باشد و تنها عیوب آن برطرف شود یا به فرمی دربیایدکه کمی قوس داشته باشد و حالت های بینی فانتزی را به خود بگیرد.

جراحی زیبایی بینی

بینی فانتزی و طبیعی چه تفاوتهایی باهم دارند؟

بینی از لحاظ آناتومیک می تواند تغییرات گسترده پس از جراحی بینی داشته باشد، از یک طیف بینی طبیعی هست تا طیف دیگر که بینی فانتزی است.
بینی طبیعی شکل طبیعی دارد، مثلا فرض کنید که زاویه بین لب و بینی به شکل طبیعی می‌تواند بین 90 تا 105 درجه باشد، اگر این فاصله به 90 درجه نزدیک باشد بینی طبیعی است و اگر به سمت 110 تا 120 درجه نزدیک باشد بینی فانتزی است.

زاویه بین بینی و لب بالایی در مدل معمولی بینی باید 90 تا 100 درجه باشد که اگر این زاویه به 105 درجه برسد، بینی فانتزی به نظر می‌رسد. بینی‌هایی با زاویه بیش از 105 درجه بسیار مصنوعی به نظر می‌رسند.
بیش از این فاصله بینی بسیار غیر معقول و غیر طبیعی می‌شود.

بینی فانتزی به بینی گفته می‌شود که در مقایسه با بینی طبیعی کوچک‌تر است. در بینی‌های فانتزی غضروف پشت بینی را برای ایجاد قوس بیشتر می‌تراشند.

بینی‌های فانتزی طرفداران زیادی دارد و شاید می توان گفت حدود نیمی از افراد هنگام مراجعه به مطب‌های زیبایی بیشتر تقاضای بینی فانتزی دارند. این افراد تعریف خاصی از جراحی بینی و بینی فانتزی ندارند و تنها دوست دارند نوک بینی آن‌ها قوس دار و نوک تیز باشد ولی باید گفت که این گونه اعمال زیبایی را باید در شرایط خاص انجام داد.

عواملی که در تغییر فرم بینی موثر هستند؟

با رینوپلاستی فرم بینی تغییر می کند. انگیزه رینوپلاستی ممکن است تغییر شکل بینی، بهبود تنفس یا هر دو باشد. قسمت بالایی ساختار بینی استخوانی و قسمت تحتانی آن غضروفی است. رینوپلاستی می تواند استخوان، غضروف، پوست یا هر سه را تغییر دهد. با جراح خود در مورد اینکه آیا جراحی بینی برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید و اگر اینطور است، با انجام آن به چه اهدافی می توانید دست پیدا کنید. هنگام برنامه‌ریزی برای جراحی بینی، جراح سایر ویژگی های صورت، پوست روی بینی و آنچه می خواهید تغییر دهید را در نظر می‌گیرد. اگر کاندید عمل جراحی هستید، جراح برنامه ویژه ای را برای شما آماده می‌کند. هدف از جراحی پلاستیک رفع ناهنجاری‌های بینی تا حد امکان و ایجاد ظاهری ایده آل و استاندارد بینی است. اما تفاوت در سلیقه افراد و روش‌های جراحی باعث تغییرات زیادی در نتیجه و شکل نهایی بینی مورد نظر افراد پس از جراحی شده است.

مدل های مختلف جراحی بینی

جراحی بینی به فرم های مختلفی انجام می گیرد.

مدل جراحی بینی به شکل طبیعی

مطمئنا مدل طبیعی به این معنا نیست که برخی از عیوب اصلی بینی اصلی حفظ شود، بلکه به این معناست که بینی با سایر قسمت های صورت هماهنگی کامل دارد. پس از جراحی بینی، کاندیدهای این نوع جراحی ویژگی های آشکاری مانند جای زخم و بخیه را نخواهند داشت و سوراخ های بینی نیز خیلی کوچک نخواهد بود. به عبارت دیگر اگر دوستان و خانواده فرد را بعد از عمل بینی ببینند، متوجه جراحی بینی نمی شوند. در جراحی بینی طبیعی فقط عیوب ظاهری بینی برطرف می شود و نوک بینی باریک یا صاف نیست. همچنین مهم ترین ویژگی بینی معمولی عدم انحنا در بینی است. برای آقایان این فرم بیشتر از بینی مناسب است و آن را بیشتر دوست دارند.

مدل جراحی بینی به شکل فانتزی ( بینی باربی / عروسکی )

در جراحی بینی فانتزی، بینی کوچکتر از حد معمول است، نوک بینی به سمت بالا کشیده می شود و پل بینی منحنی است. یک بینی فانتزی ممکن است کاملا مصنوعی به نظر برسد زیرا پشت بینی بیش از حد خمیده است یا نوک بینی بیش از حد بلند است و باعث می شود که بینی کاملاً نامرتب به نظر برسد. اندازه بینی عروسک ممکن است با سایر قسمت های صورت همخوانی نداشته باشد و غیرعادی به نظر برسد. اما با تمام این اوصاف این نوع بینی بسیار پرطرفدار است و مورد درخواست خانم های زیادی قرار گرفته است.
بینی عروسکی برای هر چهره ای مناسب نیست، بنابراین خانم هایی که می خواهند جراحی بینی فانتزی انجام دهند باید فرم کلی صورت خود را در نظر بگیرند.

مدل جراحی نیمه فانتزی

بینی نیمه فانتزی ترکیبی از بینی طبیعی و فانتزی است. در این مدل قوس ایجاد شده کمتر از بینی فانتزی است که باعث می شود بینی نسبت به مدل های فانتزی خمیدگی کمتری داشته باشد و به طور کلی این بینی برای افرادی مناسب است که نمی خواهند بینی طبیعی داشته باشند اما دوست ندارند تغییرات زیادی مثل بینی فانتزی نیز داشته باشند.

مدل طبیعی در بینی های استخوانی

مدل طبیعی در بینی استخوانی به این معنی است که نوک بینی بالا نمی رود و پل بینی زیاد خم نمی شود.

مدل طبیعی در بینی های گوشتی

بینی های گوشتی بیشتر تحت عمل جراحی زیبایی بینی طبیعی قرار می گیرند.

چه چیزی ساختار طبیعی جراحی بینی را منحصر به فرد می کند؟

ساختار طبیعی رینوپلاستی یک استراتژی است که بر حفظ غضروف، استخوان و بافت نرم بینی در موقعیت طبیعی و ایجاد یک کانتور طبیعی تمرکز دارد. در این روش بینی جدیدی به گونه ای ایجاد می شود که شبیه بینی جراحی شده نباشد. بینی متناسب با صورت است. بینی بهتر از بینی طبیعی فرد است و به صورت او می آید.

جنبه های اصلی جراحی بینی طبیعی چیست؟

  • تشکیل غضروف در موقعیت آناتومیک طبیعی
  • حفظ غضروف کافی برای به حداقل رساندن عدم تقارن بینی
  • به حداقل رساندن استفاده از گرافت های نوک بینی که باعث ایجاد بینی تیز می شود
  • به حداقل رساندن بالا بردن نوک بینی، برای جلوگیری از کشیده شدن بیش از حد بینی به سمت بالا
  • اجتناب از انحنای بیش از حد بینی
  • جلوگیری از بافت اسکار
  • بهبودی سریع برای جلوگیری از ماندگاری بافت اسکار که از ظاهر شدن بینی در حین جراحی جلوگیری می کند.
  • غضروف کافی را برای جلوگیری از بالا آمدن سوراخ های اضافی بینی نگه دارید.
نمونه جراحی بینی دکتر شیرازی

دلیل نارضایتی از فرم بینی طبیعی چیست؟

سه دلیل برای نارضایتی بیماران از جراحی بینی طبیعی عبارتند از:

  • برداشتن بیش از حد غضروف و استخوان
  • نوک غضروف بینی را در وضعیت غیر طبیعی قرار دهید
  • استفاده از گرافت های قابل مشاهده نوک بینی


هدف در رینوپلاستی طبیعی حفظ سپتوم تا حد امکان است. پزشک بیشتر سپتوم را حفظ می کند و فقط قسمت های کج را ترمیم می کند. برای آنکه فرم بینی شما مطابق میل و سلیقه تان باشد بهتر است در انتخاب جراح بینی دقت کنید و از قبل نمونه کارهای هر جراحی را ببینید و بعد تصمیم بگیرید.

عناصر یک رینوپلاستی طبیعی

بینش هنری جراح که با نظر شما در مورد ترمیم بینی مطابقت دارد، مهمترین عامل در جراحی بینی طبیعی است. حال بیایید به برخی از عناصر جراحی بینی طبیعی نگاه کنیم. داشتن ادبیات مشترک با جراح می‌تواند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک کند.


ابعاد صورت: این اندازه گیری‌ها شامل قد و عرض صورت شما می شود. این اعداد به بحث در مورد جراحی زیبایی بینی کمک می کنند زیرا اندازه بینی شما از بقیه صورت شما مهمتر است. به طور معمول هنگام نگاه کردن به ارتفاع صورت، بینی باید در وسط صورت باشد. وقتی به پهنای صورت نگاه می‌کنیم، بینی به طور کلی باید یک سوم میانی را بپوشاند. به یاد داشته باشید که اینها دستورالعمل‌های کلی هستند و طبیعی ترین جراحی بینی بر اساس جنسیت، قومیت، ویژگی های صورت و سایر عوامل منطقی است.
همبستگی بینی و صورت: وقتی از همبستگی درون صورت صحبت می‌کنیم، در مورد عواملی مانند اندازه یک اندام نسبت به اندازه سایر اندام ها، زوایایی مانند زاویه پل بینی، زاویه بینی به لب و چرخش نوک بینی. اینها تنها برخی از ابزارهای اشتراک گذاری هدف گذاری هستند که می توانید برای بهبود جراحی بینی خود از آنها استفاده کنید.
قسمت های مختلف بینی: در اینجا چند اصطلاح مختلف وجود دارد که هنگام صحبت با جراح در مورد جراحی بینی با آنها آشنا خواهید شد:

پشت بینی: به آن پل بینی نیز می گویند و شامل غضروف و استخوان می شود.
نوک بینی: نوک بینی معمولاً قسمتی از صورت است که از آن دورتر است.
قوس بینی: یک سوم بالایی بینی یک فرد به طور کلی قوس بینی در نظر گرفته می شود.


آیا می توان دقیقاً تشخیص داد که نوک بینی در کدام زاویه در طبیعی ترین حالت قرار دارد؟ آیا می توان برای داشتن بینی بی نقص نسبت ارتفاع و عرض بینی را به طور دقیق تعیین کرد؟ قطعا نه. در حالی که این عناصر به پزشک کمک می کنند تا در مورد جراحی بینی تصمیم گیری کند، هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه چه چیزی باعث ایجاد جراحی بینی کامل یا طبیعی ترین جراحی بینی می شود وجود ندارد. بنابراین تعیین کننده ترین شاخص در این زمینه وجود تجربه کافی در جراح است. جراح باید عناصر بالینی بینی را در حین جراحی بینی در نظر بگیرد و از تعادل آنها با یکدیگر و با بقیه صورت فرد اطمینان حاصل کند. عناصر پزشکی بسیار مهمی برای جراحی بینی وجود دارد، اما زیبایی شناسی هر جراح نیز نقش مهمی دارد.

ترس از نتیجه ی جراحی بینی فانتزی عروسکی و بینی طبیعی

ترس از نتیجه جراحی زیبایی بینی می تواند باعث شود که افراد این جراحی را انجام ندهند و یا آن را به عقب بیاندازند. پزشکان با توجه به تجربه خوبی که در این زمینه دارند، تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر شدن نتیجه جراحی بینی دارند. در نتیجه می توان گفت توجه و تعهد یک جراح بینی خوب می تواند در نتیجه جراحی بینی بسیار موثر واقع شود.
باید گفت تبحر و مهارت یک جراح بینی به تنهایی نمی تواند در نتیجه جراحی بینی فانتزی و یا طبیعی موثر باشد. نوع بافت بینی و همچنین پاسخ گویی بدن انسان به درمان نیز عوامل دیگر در جراحی موفقیت آمیز می باشد. گاهی ممکن است در جراحی بینی به دلیل پوست نامناسب بیمار، مهارت های بکار گرفته نادیده گرفته شود. یک فرد جوان که دارای پوست مناسب و غضروف های بینی محکمی می باشد می تواند مناسب ترین کاندید برای جراحی بینی طبیعی یا فانتزی باشد.

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *