دکتر علی اصغر شیرازی 4 بیماری های بینی و سینوس 4 التهاب مخاط بینی؛ انواع و اقسام

التهاب مخاط بینی؛ انواع و اقسام

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

علایم شایع التهاب مخاط بینی یا «رینیت» عبارتند از گرفتگی و آبریزش بینی، ترشح پشت حلق (خلط)، خارش درون بینی و حلق و کاهش بویایی. اولین عامل زمینه ساز این مشکل، بیماری های ویروسی یا همان سرماخوردگی های معمولی است که اگر تعدادش از حد معینی در سال تجاوز بکند، می تواند زمینه ساز ایجاد سینوزیت مزمن شود.
مساله دوم، محرک های محیطی مانند آلودگی های هوا است که در شهرهای بزرگ، زیاد است. سوم، دود سیگار است که باعث فلج مژک های داخل راه های هوایی می شود. افرادی که در سنین کودکی در معرض دود سیگار قرار می گیرند، بسیار مستعد ابتلا به رینیت و سینوزیت هستند. در این یادداشت، قصد دارم با بیان حقایقی در این باره یاری تان کنم تا این علایم را چه برای خودتان و چه برای کودکان تان جدی بگیرید و به متخصص مراجعه کنید
گرفتگی یا احتقان بینی، اگر کوتاه مدت یا موقتی باشد (زیر ۷ تا ۱۰ روز) معمولا شایع ترین علتش، بیماری های ویروسی یا همان سرماخوردگی های معمولی است؛ اما اگر این علایم بیش از ۱۰ روز طول بکشد یا زیاد تکرار شود، نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
پزشک با معاینه می تواند انواع رینیت ها را از هم جدا کند.
مخاط بینی در امتداد مخاط سینوس هاست؛ یعنی اینکه در فاز حاد سرماخوردگی، شما علاوه بر اینکه مبتلا به رینیت می شوید، مخاط سینوس هایتان نیز ملتهب می شود و همین طور شخصی که دچار آلرژی است، در فاز حاد آلرژی، مخاط سینوس هایش هم درگیر می شود؛ یعنی این علایم هم پوشانی دارند و به همین دلیل جدا کردن اینها از هم به صورت دقیق امکان پذیر نیست و پزشک جهت اطمینان از تشخیص درست باید از سینوس ها تصویربرداری کند یا برخی تست های پوستی را انجام دهد. طبقه بندی رینیت ها بسیار مهم است و تا علت رینیت معلوم نباشد درمان مناسب صورت نمی گیرد. درنتیجه، مشکل اصلی بر جا می ماند و مزمن می شود.
به عنوان نمونه، رینیت آلرژیک از رینیت های شایع محسوب می شود که یکی از علت های آن ژنتیک است. نوع دیگری از رینیت که آلوده کننده های محیطی یا مصرف برخی داروها باعث ایجاد آن می شود نیز وجود دارد که با وجود شایع بودن، خیلی شناخته شده نیست و معمولا برای این بیماران، متاسفانه درمان رینیت آلرژیک در نظر گرفته می شود که خیلی هم موثر نیست یا یکی از عوامل موثر در ایجاد آن که گاهی اوقات شناخته نمی شود، برگشت اسیدمعده است. وقتی که حالت های رینیت به درمان های عمومی ما جواب نمی دهد، باید به برگشت اسیدمعده هم توجه کنیم. به علاوه، در کودکان باید به این نکته توجه کرد که یکی از عوامل بروز رینیت نقص ایمنی است. با اینکه این حالت شایع نیست اما اگر کودکی دچار رینیت های مکرر شود و به درمان های عادی و آنتی بیوتیک های معمول جواب ندهد و همراه با آن عفونت سایر نواحی نیز دیده شود، ممکن است سطح ایمنی اش پایین باشد. امیدوارم متوجه حساسیت موضوع شده باشید و به موقع جهت تشخیص صحیح و درمان مراجعه کنید.

بیماری ها و تومور های بینی و سینوس

متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت. عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، متخصص جراحی‌های زیبایی صورت، متخصص جراحی‌های گوش، حلق، بینی و سر و گردن، رتبه اول بورد گوش و حلق و بینی و سر و گردن ایران، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی گوش و قاعده جمجمه از استرالیا، عضو انجمن جراحان پلاستیک سر و صورت امریکا، اروپا و استرالیا، عضو هئیت مدیره انجمن راینو لوژی ایران، عضو هئیت مدیره انجمن جراحان گوش، حلق، بینی و سر و گردن ایران، دبیر کنگره‌های علمی و فوق تخصصی جراحان گوش و حلق و بینی و پلاستیک، دارنده مقالات علمی متعدد در نشریات معتبر جهان.

برچسب ها:

17 − ده =