ترمیم بینی عمل شده

صفر تا صد عمل ترمیم بینی

حتماً شما هم تا به حال در میان اطرافیانتان افرادی را دیده اید که یک بار عمل جراحی بینی انجام داده اند اما از نتیجه آن راضی نبوده اند و برای بار دوم به انجام این جراحی زیبایی اقدام کرده اند؟ یا آن که ممکن است خودتان یک بار عمل بینی را تجربه کرده باشید اما به دلایل گوناگون از عمل اولیه راضی نیستید و می خواهید مجدداً عمل کنید. اما آیا عمل ترمیم بینی تفاوتی با عمل اولیه دارد؟ چه مراقبت هایی باید قبل و بعد از این عمل انجام شود؟ آیا برای این جراحی هم باید به بهترین جراح ترمیم بینی تهران مراجعه کرد؟ زمانی که تصمیم می گیرید که برای دومین بار بینی خود ار عمل کنید، سوالات بسیاری در ذهنتان مطرح می شود که باید پاسخ آن ها را بیابید. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا در این راهنمای جامع، به تمامی سوالات شما در مورد رینوپلاستی ترمیمی پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

رینوپلاستی ترمیمی چیست؟

عمل ترمیم بینی (Revision Rhinoplasty) نوعی جراحی اصلاحی بینی است که ممکن است هم با هدف درمان و هم زیبایی انجام شود. گاهی برخی از افراد به دلیل آسیب دیدن بخشی از بافت بینی، مانند سوختگی، به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند تا جراح به اصلاح و بازسازی بافت بینی بپردازد. این نوع عمل ترمیم درمانی بینی است. اما نوع دوم که اکثر افراد با آن آشنایی دارند، ترمیم با هدف زیبایی است. این نوع عمل که به نام رتوش بینی و عمل ثانویه بینی هم شناخته می شود، به این دلیل انجام می شود که فرد یک بار عمل بینی را انجام داده است اما به دلایل مختلف از نتیجه آن راضی نیست و مجدداً تصمیم به عمل می گیرد. این جراحی کمک می کند تا بیمار به هدف خود برای داشتن بینی بدون نقص برسد.

هدف ما در این مطلب نوع دوم جراحی یعنی جراحی ترمیمی زیبایی است.

چه کسانی به جراحی ترمیم بینی نیاز دارند؟

در صورتی که بعد از اولین عمل بینی و با گذشت مدت زمان کافی از انجام آن، فرد احساس کند که بینی او از نظر ظاهری یا تنفسی هنوز مشکلاتی دارد، می تواند برای عمل ثانویه به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. رایج ترین مشکلاتی که نیاز به ترمیم بینی دارند عبارت است از:

وجود قوز روی بینی بعد از عمل

یکی از ویژگی های اکثر بینی های استخوانی داشتن قوز روی تیغه بینی است. اگر جراح مهارت کافی برای عمل بینی نداشته باشد و به درستی استخوان تیغه بینی را عمل نکند، قوز بینی بعد از عمل باقی خواهد ماند. البته باید گفت که گاهی بسیاری از افراد ورم روی تیغه بینی بعد از راینوپلاستی را با باقی ماندن قوز اشتباه می گیرند. به همین دلیل توصیه می شود که حتماً صبور باشید تا ورم بینی کاهش پیدا کند و فرم نهایی مشخص شود و سپس تصمیم به عمل برای بار دوم بگیرید.

باقی ماندن قوز بعد عمل

تنفس نامناسب بعد از عمل

انتخاب بهترین جراح بینی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ گاهی بعضی از افراد به مطب مراجعه می کنند و ابراز می کنند که بعد از عمل بینی متوجه هیچ بویی نمی شوند، یا در هنگام تنفس صدای بینی آن ها برای اطرافیان مزاحمت ایجاد می کند. در صورتی که پزشک در کار خود مهارت نداشته باشد، ممکن است حین عمل به عصب بویایی فرد آسیب وارد کند. در این صورت رفع این مشکل حتی بعد از ترمیم هم جبران ناپذیر خواهد بود. جراحی صحیح ساختمان بینی و توجه به بویایی فرد از مهم ترین نکات حین عمل است که به دقت و ظرافت جراح بستگی دارد.

سخت تنفس کردن بعد از عمل

دفرمه شدن بینی بعد از عمل اول

بد فرم شدن بینی بعد از عمل و بروز مشکلات ظاهری باعث می شود که فرد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و مجبور شود تا برای بار دوم اقدام به جراحی کند. اگر پزشکی با تکنیک های روز جراحی آشنا نباشد و در رفع مشکلات بینی گوشتی و بینی استخوانی روش مناسب را به کار نبرد، پس از مدتی بینی نه تنها فرم اولیه بعد از عمل را از دست می دهد، بلکه شکل نامناسبی به خود می گیرد که باید با جراحی اصلاحی مشکل را رفع کرد.

دفرمه شدن بینی بعد عمل

توجه نکردن به نوع بینی و اجزای صورت در جراحی اولیه

گاهی برخی از بیماران زمانی که برای مشاوره قبل از عمل به مطب مراجعه می کنند، اصرار دارند که، برای مثال، بینی آن ها با فرم عروسکی یا نیمه عروسکی عمل شود؛ این در حالی است که برخی از آن ها بینی گوشتی دارند یا اجزای صورتشان درشت است که در هیچ کدام از موارد از نظر زیبایی شناسی فرم فانتزی یا نیمه فانتزی گزینه مناسبی نیست. حتی گاهی برخی از آقایان در عمل بینی مردانه خواستار مدل هایی نامناسب برای چهره مردانه هستند. اگر جراح به علم زیبایی شناسی توجهی نداشته باشد و فقط به نظر بیمار توجه کند، فرد با گذشت زمان متوجه خواهد شد که مدل انتخابی او زیبایی چهره اش را از بین برده است. به همین دلیل برای بار دوم اقدام به جراحی می کند.

نامربوط-بودن-بینی

افتادن نوک بینی بعد از رینوپلاستی اولیه

افتادگی نوک بینی معمولاً در بینی های گوشتی مشاهده می شود که در آن ها ضخیم بودن پوست بینی باعث فشار به نوک بینی و افتادگی آن می شود. اگر جراح در تقویت صحیح غضروف های بینی تبحر کافی نداشته باشد، بینی بعد از مدتی با افتادگی مواجه خواهد شد و فرد ناچار است تا جراحی ثانویه انجام دهد.

افتادگی نوک بینی بعد عمل

افراط در تغییر فرم بینی

در گذشته مدل های بینی عروسکی و سربالا طرفداران بسیاری داشت به طوری که هیچ توجهی به زاویه مناسب نوک بینی با لب ها نمی شد. اما این روزها مدل بینی طبیعی هم طرفداران بیشتری دارد و هم از نظر علمی تایید شده است. اگر جراح به علم روز آشنایی نداشته باشد یا تسلیم خواسته های غیرمنطقی بیمار شود، نوک بینی و تیغه آن حالت غیرطبیعی خواهد گرفت و بینی به اصطلاح حالت خوکی پیدا می کند.

افراط در تغییر زیاد فرم بینی

نامتقارن شدن سوراخ های بینی

بسیاری از افراد قبل از عمل بینی این دغدغه را دارند که سوراخ های بینی آن ها با هم یکسان شود. قبل از هر چیز باید گفت که گاهی این کار امکان پذیر نیست اما یک جراح خوب بینی می تواند تا بیشترین حد ممکن سوراخ ها را شبیه به یکدیگر عمل کند. گاهی عدم تقارن سوراخ های بینی به قدری زیاد است که فرد ناچار به انجام رینوپلاستی ترمیمی می شود.

نامتقارن شدن سوراخ ها بعد عمل

کوچک شدن بیش از حد بینی

این مشکل را می توان یکی از انواع افراط در تغییر فرم بینی دانست. زمانی که جراح به دلیل عدم مهارت اندازه بینی را بیش از حد کوچک کند، بینی فرم غیرطبیعی به خود می گیرد و چهره نازیبا خواهد شد. به این ترتیب فرد تصمیم به جراحی مجدد می گیرد تا بینی کمی بزرگ تر شود.

کوچک کردن بیش از حد بینی

بزرگ باقی ماندن بینی

گاهی نیز برخلاف مورد قبل، جراح نمی تواند به اندازه کافی از بزرگی بینی کم کند و به همین دلیل بعد از عمل بینی فرد همچنان بزرگ است و تصور می کند که تغییری حاصل نشده است. جراحی مجدد کمک می کند تا اندازه بینی استاندارد شود.

بزرگ باقی ماندن بینی بعد عمل

کج شدن بینی بعد عمل

گاهی فرد بعد از عمل با انحراف بینی مواجه می شود و به این ترتیب ظاهر بینی کج به نظر می رسد. البته گاهی به دلیل وجود ورم ها و التهابات بعد از عمل بینی، فرد تصور می کند که بینی او کج شده است. اگر با گذشت زمان و از بین رفتن ورم ها همچنان دارای کجی بود، جراحی مجدد به رفع کجی بینی کمک می کند.

کج شدن بینی بعد عمل

گوشت اضافه بعد عمل

عدم تسلط به تکنیک های جراحی از سوی دکتر موجب می شود که بینی با فیبروز یا به اصطلاح عامیانه گوشت اضافه مواجه شود. این مشکل به دلیل آن است که بدن برای ترمیم زخم جراحی، به میزانی بیش از اندازه طبیعی بافت فیبروزی تولید کرده است. زمانی که قسمتی از بدن زخم می شود، بافت فیبروزی به التیام زخم کمک می کند. زمانی که تولید این بافت بیش از اندازه نرمال باشد، گوشت اضافه تشکیل می شود. جراح با ظرافت در کار می تواند مانع از بروز این مشکل شود. Revision Rhinoplasty کمک می کند تا گوشت اضافی بینی اصلاح شود.

فیبروز یا گوشت اضافه بعد عمل

مشکلاتی که به آن اشاره شد ناشی از عدم تخصص پزشک در علم زیبایی شناسی یا تسلط نداشتن به تکنیک های جراحی است. اما در برخی از موارد عدم رعایت نکات بعد از جراحی فرم نهایی بینی نامناسب خواهد شد. کج شدن بینی ناشی از ضربه خوردن و شکستگی، عفونت ناشی از عدم مصرف به موقع داروها یا رعایت نکردن نکات بهداشتی و فرم نامناسب بینی ناشی از باز شدن بخیه ها بر اثر رعایت نکردن نکات مراقبتی از جمله این موارد هستند.

نیاز به مشاوره دارید؟ شماره تماس خود را بگذارید

شماره موبایل شما
شماره موبایل شما ارسال شد. منتظر تماس ما باشید.
دوباره امتحان کنید

جراح چه نقشی در عمل ترمیم بینی دارد؟

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، بسیاری از مشکلات جراحی اولیه ناشی از عمل نامناسب بینی است. در صورتی که در مرحله اول دکتر جراحی بینی خوبی را انتخاب کرده باشید، کمتر احتمال می رود که به جراحی ترمیمی در آینده نیاز داشته باشید. این موضوع در مورد جراح ترمیمی نیز صادق است. اگر رینوپلاستی ثانویه به درستی انجام نشود، ممکن است که مجبور شوید برای بار سوم خود را به تیغ جراح بسپارید. اما جراح ترمیم بینی چه ویژگی هایی باید داشته باشد که بتوان او را انتخاب کرد؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

ویژگی های جراح ترمیم بینی خوب

اگر با هر یک از مشکلات بالا مواجه شدید و تصمیم گرفتید که برای عمل دوم به بهترین جراح ترمیم بینی تهران مراجعه کنید، با جست و جو و بررسی دقیق در شبکه های اجتماعی، مراجعه به مطب پزشک و مشاهده حضوری نمونه کارهای او، ویژگی های زیر را برای پزشک در نظر داشته باشید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که جراحی بینی ثانویه بسیار سخت تر از جراحی اولیه است (که در ادامه علت این موضوع را نیز خواهیم گفت). ویژگی های بهترین دکتر ترمیم بینی عبارت است از:

تخصص و مهارت در جراحی

یک جراح خوب باید علم و تخصص بالایی در زمینه جراحی زیبایی داشته باشد و با شناخت دقیق آناتومی بینی بدون آسیب رساندن به این عضو، جراحی ترمیمی را انجام دهد. علاوه بر علم و تخصص، باید هوش و ذکاوت و مهارت بالایی برای این جراحی رایج داشته باشد.

نمونه کارهای موفق بسیار

زمانی که جراح نمونه کارهای موفق زیاد و مراجعه کنندگان بسیاری دارد که اکثریت آن ها از عمل خود رضایت دارند، نشان دهنده آن است که مهارت بالایی کسب کرده است و با انواع بینی‌ها و مشکلات آن‌ها آشنایی دارد. بهترین راه برای پی بردن به این موضوع بررسی کارهای پزشک در شبکه‌های اجتماعی و اطمینان یافتن از آن‌ها با مراجعه حضوری است.

اطمینان از کار جراح

تنوع در عمل بر اساس مشخصه های هر فرد

زمانی که یک آقا به یک پزشک مراجعه می کند قطعاً از نظر علم زیبایی شناسی تفاوت هایی با یک خانم دارد. یا زمانی که یک فرد با بینی گوشتی به پزشک مراجعه می کند، نمی تواند برای او بینی عروسکی تجویز شود. تنوع دادن در جراحی بر اساس جنسیت، سن، علوم روز، ویژگی های فردی و ظاهری فرد از مشخصات یک جراح خوب ترمیمی است.

روحیه دادن به بیمار برای جراحی دوم

فردی که برای بار دوم رینوپلاستی انجام می دهد، از نظر روحیه نسبت به کسانی که اولین بار عمل بینی انجام می دهند، ضعیف تر است. یک دکتر خوب بینی با در نظر داشتن این مشکل با صبوری و حوصله به بیمار خود این اطمینان را می دهد که نتیجه عمل بسیار خوب خواهد بود.

اخلاق حرفه ای و اولویت قرار دادن سلامت بیمار

در بعضی موارد بیمار زمانی که به مطب مراجعه می کند، به دلیل وسواس زیاد به ظاهر خود تصور می کند که جراحی ثانویه لازم است. برخی نیز به دلایل روانشناختی و عوامل روانشناسی موثر در جراحی هیچ وقت از عمل های زیبایی حس رضایت نخواهند داشت. یک پزشک خوب با مشاوره خوب قبل از جراحی، تشخیص خواهد داد که آیا فرد نیاز به جراحی دارد یا خیر و اولویت را سلامت بیمار قرار می دهد.

صبر و حوصله در راهنمایی بیمار

دکتر خوب ترمیمی با صبوری به تمامی پرسش های زیباجو قبل و بعد از جراحی پاسخ خواهد داد و با راهنمایی صحیح، مانع از بروز مشکل برای فرد خواهد شد.

بهترین جراح ترمیم بینی در تهران چه کسی است؟

با توجه به ویژگی هایی که در بالا به آن اشاره کردیم و همچنین با تحقیق و بررسی کامل قبل از اقدام به جراحی، می توانید بهترین دکتر بینی ترمیمی را در هر شهری که هستید، انتخاب کنید. بسیاری از افراد برای انجام این جراحی زیبایی به بهترین جراح ترمیمی تهران مراجعه می کنند؛ با توجه به این که تعداد پزشکان در پایتخت بیش از سایر شهرهاست، حتماً باید در میان این تعداد زیاد از پزشکان، نمونه کارهای آن ها را به خوبی بررسی نمایید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جراحی بینی استخوانی از سه رخ نمونه کار دکتر شیرازی
نمونه کار جراحی دکتر شیرازی، جراح بینی در تهران

جراحی ثانویه بینی چگونه انجام می شود؟

در این جراحی با توجه به مشکلی که وجود دارد، مهم‌ترین اقدماتی که انجام می‌شود. به این ترتیب است:

  • برای رفع قوز باقی مانده، استخوان بینی به اندازه کافی برش داده
    می شود تا فرم بینی بهبود یابد و قوز برداشته شود.
  • در بینی های با نوک افتاده، غضروف تقویت می شود تا مشکل افتادگی رفع شود. در این شرایط، باید پیوند غضروف انجام شود و این غضروف ها، در صورت کافی نبودن غضروف بینی، از لاله گوش یا دنده بیمار برداشته می شوند.
  • در صورتی که تیغه وسط بینی یا سپتو دارای انحراف باشد، به کمک تکنیک های جراحی آن را صاف می کنند تا انحراف بینی از بین برود.
  • لوله های بینی نیز در نهایت به صورت متقارن فرم دهی می شوند تا ظاهر سوراخ ها تا حد ممکن  یکسان باشند.
  • تمامی عواملی که باعث می شود تنفس افراد با مشکل روبرو شود باید شناسایی و برطرف گردند.
جراحی ترمیمی بینی آقایان دکتر شیرازی
نموه ترمیم بینی آقایان. غیرطبیعی بودن این بینی به خوبی قابل مشاهده است.

برای اصلاح بینی از چه روش هایی استفاده می شود؟

در این عمل رتوش بینی هم مانند عمل اولیه از دو تکنیک جراحی باز و بسته استفاده می شود. در ادامه به بررسی هر یک از این دو روش خواهیم پرداخت.

عمل ترمیمی با روش باز

تکنیک باز رایج ترین روش در جراحی بینی اولیه و ثانویه است. مراحل انجام این روش به صورت زیر است:

بیهوشی عمومی بیمار
بیمار یا از طریق تزریق وریدی و یا از طریق تنفسی در وضعیت بیهوشی عمومی قرار می گیرد.

برش ناحیه کلوملا
ناحیه کلوملا (ناحیه بین دو سوراخ بینی) برش داده می شود تا امکان جداسازی پوست فراهم شود.

بالا زدن پوست بینی
پوست بینی از روی ساختمان بالا زده می شود تا جراح به راحت به استخوان بینی دسترسی پیدا کند.

دسترسی کامل جراح به ساختمان بینی
جراح با دسترسی کامل به ساختمان بینی تغییرات را آغاز می کند و اقدام به رفع مشکلات و نواقص ساختمان بینی می نماید.

بخیه کلوملا و اتمام تغییرات
بعد از اتمام تغییرات، پوست باز شده بخیه زده می شود و کار جراح در تغییرات بینی به اتمام می رسد.

قرار دادن تامپون در داخل بینی
جراح تامپون را داخل بینی قرار می دهد (بعضی از پزشکان از روش جراحی بدون تامپون استفاده می کنند).

قرار دادن گچ روی بینی
اسپلینت یا همان گچ روی بینی قرار می گیرد.

نحوه عمل باز ترمیمی
نحوه عمل باز بینی

آیا جای بخیه در رتوش بینی با روش باز باقی می ماند؟

قبل از پاسخگویی به این پرسش باید بگوییم که مزیت روش باز این است که میدان دید جراح باز و وسیع است و می تواند بدون خطا و با فضای بیشتر تغییرات عمیق تری را ایجاد کند. به همین دلیل این روش برای ترمیم بینی که حساس تر از عمل اول است، روش بهتری است.

در مورد جای بخیه روی کلوملا باید گفت که اگر جراحی با ظرافت و دقت انجام شود، جای بخیه باقی نخواهد ماند. ضمن این که استفاده از کرم های ترمیم کننده جای بخیه می تواند برای پوست های حساس مناسب عمل کند.

چگونگی ترمیم بینی با روش بسته

همان طور که از اسم این جراحی مشخص است، به صورت بسته یعنی بدون برش و باز کردن بینی انجام می شود. مراحل این روش عبارتند از:

  1. بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد؛
  2. با کمک ابزار مخصوص از طریق سوراخ های بینی پوست بالا نگه داشته می شود؛
  3. جراح از طریق سوراخ های بینی تغییرات را اعمال می کند؛
  4. تامپون داخل بینی قرار می گیرد (بعضی از متخصصان از تامپون در داخل بینی استفاده نمی کنند)؛
  5. اسپلینت روی بینی قرار داده می شود.
جراحی بینی به روش بسته

آیا روش بسته برای جراحی رتوش بینی مناسب است؟

عمل مجدد بینی یکی از عمل های سخت در حوزه جراحی زیبایی است که به ظرافت و دقت بسیاری نیاز دارد. زمانی که پوست بینی جدا نشود، جراح به ساختمان بینی دسترسی بسیار محدودی دارد و به همین دلیل نمی تواند تغییرات زیادی به وجود آورد. اکثر متخصصان توصیه می کنند که جراحی ترمیمی با روش باز انجام شود تا جراح به ساختمان بینی دسترسی بیشتری داشته باشد.

استفاده از گرافت در جراحی اصلاحی بینی

در عمل زیبایی بینی پزشک مجبور است که برای تقویت غضروف های بینی از گرافت یا انتقال بافت از سایر نقاط بدن استفاده کند. در رینوپلاستی اولیه، جراح این کار را معمولاً به کمک غضروف های خود بینی انجام می دهد (که به این روش اتوگرافت نیز می گویند)؛ اما در جراحی دوم اگر غضروف بینی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، جراح ناچار است تا از غضروف گوش یا دنداه استفاده کند. این کار هیچ گونه مشکلی را برای بیمار ایجاد نخواهد کرد و میزان برش بسیار کم است و درد به همراه نخواهد داشت.

استفاده از پروتز مصنوعی برای ترمیم

اگر جراح میزان غضروف های بینی را ناکافی تشخیص دهد و از طرفی متوجه شود که ضخامت غضروف های ناحیه گوش و دنده باعث بدفرم شدن بینی می شوند، پروتز مصنوعی را جایگزین روش گرافت خواهد کرد. این پروتزها سیلیکونی هستند و با کیفیت های متفاوتی وجود دارند. جراح خوب با انتخاب بهترین نوع پروتز مانع از بروز مشکلات ناشی از پروتز می شود.

پروتز مصنوعی ترمیمی

کدام مدل ها برای ترمیم بینی عمل شده مناسب است؟

به طور کلی سه مدل برای جراحی بینی وجود دارد:

  1. بینی طبیعی
  2. بینی فانتزی
  3. بینی نیمه فانتزی

در ادامه به معرفی هر یک از این مدل ها و بهترین مدل برای ترمیم بینی می پردازیم:

بینی طبیعی

این مدل یکی از مدل های پرطرفدار بین زنان و مردان است که تقریباً برای تمامی صورت ها و بینی ها مناسب است. بسیاری از افرادی که برای ترمیم مراجعه می کنند از فرم غیرطبیعی بینی خود شکایت دارند و ترجیح می دهند که فرم بینی طبیعی داشته باشند. از ویژگی های این مدل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صاف بودن تیغه بینی و قوس نداشتن
  • زاویه 90 تا 100 درجه نوک بینی با لب ها
  • اندازه استاندارد سوراخ های بینی
  • اندازه مناسب تیغه و خود بینی

این مدل بینی بهترین و استانداردترین مدل برای بینی های ترمیمی است و هیچ گونه مشکل تنفسی و زیبایی به وجود نخواهد آمد.

نمونه کار دکتر شیرازی 8 ماه بعد از عمل
نمونه عمل بینی طبیعی که به خوبی تیغه صاف بینی و زاویه 90 درجه لب ها مشخص است.

بینی فانتزی

بینی عروسکی یا فانتزی در سال های گذشته طرفداران زیادی داشت اما به مرور زمان به دلیل غیرطبیعی بودن ظاهر آن، جذابیت خود را از دست دارد. علاوه بر این، مشکلات تنفسی ناشی از آن باعث شد که پزشکان خوب نیز این مدل را برای بیماران استفاده نکنند. از ویژگی های این مدل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قوس زیاد تیغه بینی
  • کوچک شدن بیش از حد بینی
  • زاویه زیاد نوک بینی با لب ها (سر بالا شدن بیش از حد نوک بینی)
  • نازک و ظریف بودن تیغه بینی
  • کوچک شدن بیش از حد سوراخ های بینی
اگرچه مدل فانتزی برای جراحی ترمیم بینی قابل انجام است اما ریسک جراحی بسیار بالا است و ممکن است نتیجه جراحی رضایت بخش نباشد. به همین دلیل متخصصان مجرب از انجام این جراحی خودداری می کنند.

بینی نیمه فانتزی

جدیدترین مدل در جراحی بینی مدل نیمه عروسکی یا نیمه فانتزی است که ویژگی های بینی طبیعی و عروسکی را هم زمان دارد. این مدل هم در میان محبوب ترین ها جا دارد اما به دلیل ویژگی های ظاهری فقط برای خانم ها مناسب است و در جراحی بینی مردانه مناسب محسوب نمی شود. ویژگی های این بینی عبارت است از:

  • قوس کم روی تیغه بینی
  • تیغه نیمه ظریف
  • کوچک تر بودن بینی و سوراخ ها نسبت به حالت طبیعی
  • زاویه 95 تا 110 درجه نوک بینی با لب ها

این مدل بینی هم مانند مدل طبیعی برای جراحی ترمیمی مناسب است اما از نظر تنفسی کارکرد ضعیف تری نسبت به بینی طبیعی دارد و اگر جراحی به درستی صورت نگیرد ممکن است فرد با مشکلات تنفسی رو به رو شود.

جراحی زیبایی بینی نیمه فانتزی دکتر شیرازی
نمونه بینی نیمه فانتزی که دارای کمی قوس روی تیغه بینی است.

ترمیم کردن بینی چه تفاوتی با جراحی اولیه دارد؟

در جراحی دوم شرایط بیمار هم از نظر ساختمان بینی و هم از نظر روحیه ای متفاوت است و به همین دلیل پزشک کار سخت تری پیش رو دارد. مهم ترین تفاوت های این جراحی با عمل اول عبارتست از:

دست خورده بودن ساختمان بینی

در عمل اول، تمامی بافت ها و پوست بیمار سالم است و متخصص گوش و حلق و بینی به راحتی می تواند تغییرات دلخواه را اعمال کند. اما در جراحی دوم این بافت ها تغییر پیدا کرده اند و آسیب دیده اند. به همین دلیل جراح باید ظرافت و دقت بیشتری داشته باشد تا تغییرات کمترین آسیب را به بافت بینی وارد کنند.

دست خوردگی ساختمان بینی

ناراضی بودن بیمار از عمل اول

زمانی که فرد برای اولین بار می خواهد بینی خود را عمل کند، اگرچه به طور طبیعی نسبت به فرم نهایی بینی خود اضطراب و استرس دارد، اما امید بسیاری به نتیجه جراحی دارد. این در حالی است که اکثر افرادی که برای بار دوم می خواهند عمل زیبایی بینی انجام دهند، با روحیه ای ضعیف تر به اتاق عمل می آیند و نگرانند که نتیجه ترمیم بینی مجدداً رضایت بخش نباشد. از طرفی، این افراد به دلیل تحمل فرم نامناسب بینی بعد از عمل اول ممکن است مورد سرزنش یا تمسخر اطرافیان هم قرار گرفته باشند و به همین دلیل اعتماد به نفس خود را از دست داده باشند. یک جراح ترمیمی خوب باید به بیمار روحیه دهد و به او امید دهد که اوضاع بهبود می یابد.

راضی نبودن از عمل اول

طولانی بودن مدت عمل

یکی دیگر از تفاوت های عمل دوم با عمل اولیه طولانی بودن مدت زمان جراحی است. به دلیل پیچیدگی عمل ثانویه، جراح به مدت زمان بیشتری برای اعمال تغییرات نیاز دارد. این عمل ممکن است تا 3 ساعت هم طول بکشد.

مدت طولانی عمل ترمیمی

دوره نقاهت طولانی تر

به دلیل سخت تر بودن این جراحی، بدن بیمار مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا بافت بینی را بهبود ببخشد. ورم های بعد از عمل ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا بهبود پیدا کنند.

نقاهت عمل ترمیمی

بهترین زمان برای جراحی دوم بینی چه زمانی است؟

متخصصان و جراحان زیبایی معتقدند که بعد از عمل اول فرد باید بسیار صبور باشد تا نتیجه نهایی مشخص شود. گاهی فرد با دیدن تورم ها تصور می کند که مشکلاتی وجود دارد، در حالی که با بهبود زخم های داخلی و کاهش التهابات و ورم ها مشکلی وجود نخواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود که فرد حداقل 1 سال صبر کند تا نتیجه نهایی مشخص شود و سپس با مراجعه به پزشک خود از وجود مشکل اطمینان حاصل کند و در نهایت تصمیم به جراحی بگیرد. در ادامه صحبت های دکتر شیرازی، متخصص جراحی بینی در تهران، را در مورد بهترین زمان انجام جراحی ترمیمی می شنویم:

چه بینی هایی برای جراحی ترمیم یا ثانویه بسیار سخت هستند؟

سخت ترین بینی ها آن هایی هستند که طی جراحی اول به پوستشان آسیب رسیده باشد. ترمیم این بینی ها بسیار مشکل و در موارد استثنایی غیر ممکن است. به هر حال باید بدانیم که در دست ورزیده ترین جراحان احتمال خطا وجود دارد ولی باید در انتخاب جراح عمل اول دقت زیادی داشته باشید، چون بهترین راه حل، پیشگیری از این مشکلات احتمالی خواهد بود.

چرا ترمیم بینی از عمل اولیه سخت‌تر است؟

بینی قبل از هر گونه عمل دارای غضروف ها و بافت ها دست نخورده است که هیچ آسیبی به آن وارد نشده است. زمانی که فرد برای بار دوم اقدام می کند، کار جراح بسیار سخت تر و پیچیده تر است چرا که باید روی پوست و بافت هایی کار کند که قبل به آن ها آسیب وارد شده است. تغییرات روی این بینی ها سخت تر است. دکتر متخصص باید روی بافت ها به گونه ای تغییر ایجاد کند و برش بزند که به بافت نرم آسیبی وارد نشود.

جراحی ترمیمی چند ساعت طول می کشد؟

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، عمل ترمیمی سخت تر از عمل اولیه است و به همین دلیل جراح به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند فرم ایده آل بینی را ایجاد کند. این جراحی بین 3 الی 4 ساعت زمان لازم دارد. مدت زمان جراحی برای اولین بار 1 ساعت و نیم الی دو ساعت است.

مدت عمل ترمیمی

برای راینوپلاستی ترمیمی به دکتر خودم مراجعه کنم یا متخصص دیگری؟

پاسخ این سوال بستگی به چند عامل بستگی دارد:

  • انتظارات شما از جراحی دوم: برای مثال ممکن است که جراح اولی شما فقط مدل بینی طبیعی را در حوزه کار خود قرار دهد اما شما تصمیم داشته باشید که برای بار دوم مدل بینی فانتزی را انتخاب کنید.
  • میزان مهارت جراح: این که مشکلات به وجود آمده بعد از عمل اول ناشی از خطاهای پزشک بوده یا عدم مراقبت شما، در تعیین انتخاب پزشک نقش دارد.
  • بودجه شما برای جراحی: زمانی که به جراح اولی خود مراجعه می کنید، هزینه های جراحی بسیار کمتر از هزینه هایی است که به پزشک دیگری مراجعه می کنید.

مراحلی که بیمار قبل از عمل ترمیمی باید انجام دهد

بعد از آن که به طور کامل در مورد انتخاب جراح خود مطمئن شدید، باید از پزشکتان وقت جراحی بگیرید و سپس موارد زیر آماده کنید:

  • عکس آتلیه از نواحی مختلف بینی
  • انجام سی تی اسکن از بینی و سینوس ها
  • آزمایش خون

در صورتی که جراح بینی دوم پزشک دیگری باشد، باید تمامی اطلاعاتی که در خصوص عمل بینی تان وجود دارد را با جراح ترمیمی درمیان بگذارید. برای مثال وی عکس های قبل و بعد از عمل را از شما می خواهد. این موضوع باعث می شود برنامه ریزی دقیق تری برای جراحی تان انجام شود.

قبل از عمل دوم بینی چه مراقبت هایی لازم است؟

مراقبت های قبل از ترمیم بینی اهمیت بسیاری دارند. قبل از انجام عمل، این نکات را فراموش نکنید:

  • از 2 هفته قبل از عمل، مصرف داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین و برخی از مسکن ها را قطع کنید. این داروها باعث بروز خونریزی حین جراحی می شوند.
  • مصرف الکل و سیگار را از حداقل 2 هفته قبل از عمل کنار بگذارید.
  • پروتئین را در رژیم غذایی خود قرار دهید و غذاهای سرشار از انرژی و مفید مصرف کنید.
  • مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • شب پیش از جراحی استحمام کنید.
  • از 8 ساعت قبل از عمل، خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. روز جراحی باید ناشتا باشید.
  • شب قبل از عمل، شام سبکی میل کنید.
  • روز عمل با یک نفر همراه در محل جراحی حضور پیدا کنید.
  • یک یا دو ساعت زودتر از زمان مقرر در محل جراحی حضور داشته باشید تا وجود مشکلاتی مانند ترافیک باعث افزایش استرس شما نشود.
  • از حداقل 2 هفته قبل عمل، استعمال سیگار، قلیان و الکل را قطع کنید. (در خصوص تاثیر سیگار بر جراحی بینی بیشتر بخوانید.)

مراقبت های بعد از رینوپلاستی ترمیمی چیست؟

مراقبت های بعد از رینوپلاستی هم مانند مراقبت های قبل از عمل اهمیت زیادی دارند. بعد از عمل نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

دوره نقاهت بعد عمل بینی
  • بعد از به هوش آمدن معمولاً بیمار احساس درد و خشکی در ناحیه گلو دارد که این امر طبیعی است و با نوششیدن مایعات ولرم بهبود پیدا می کند.
  • تهوع بعد از بیهوشی طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
  • بعد از مرخص شدن و رسیدن به خانه، مسکن ها، آنتی بیوتیک و داروهای ضدحساسیت تجویز شده را با دقت و در زمان معین مصرف کنید.
  • تا 2 روز بعد از عمل از بینی خونابه ترشح می شود که این امر طبیعی است. بانداژ زیر سوراخ های بینی مانع از ریرش خونابه می شوند. در صورت نیاز، می توانید بانداژ را عوض کنید.
  • از مواد غذایی نرم و له شده که نیاز به باز شدن دهان ندارند مصرف کنید. فرنی و سوپ ولرم بهترین غذاها برای بعد از عمل بیی هستند.
  • از روز دوم جراحی میزان کبودی ها و ورم ها بیشتر می شود که طبیعی است. مصرف آب و آبمیوه های طبیعی (از جمله آب آناناس و آب کرفس) به کاهش این ورم ها و کبودی ها کمک بسزایی می کند.
  • برای استراحت و خوابیدن، از چند بالش زیر سرتان استفاده کنید تا گردش خون راحت تر انجام شود و کبودی ها زودتر بهبود یابد.
کبودی بعد رینوپلاستی
  • از خوابیدن به پهلو خودداری کنید و به پشت بخوابید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش ورم و کبودی ها استفاده کنید.
  • برای پاک کردن صورت از دستمال مرطوب استفاده کنید و به هیچ وجه تا زمانی که پزشک به شما اجازه دهد صورت خود را نشویید یا دوش نگیرید.
  • برای شست و شوی سر به صورت آرایشگاهی اقدام کنید و مراقب باشید که آب روی صوتتان نریزد.
  • از بلند خندیدن، عطسه کردن، سرفه کردن و باز کردن بیش از حد دهان برای غذا خوردن خودداری کنید. هرگز نباید باعث شوید که به عضلات صورت و بینی فشار وارد شود.
  • نحوه صحیح چسب زدن را از پزشک یاد بگیرید و به درستی چسب بزنید.
  • تا حداقل 2 ماه بعد از عمل از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.در معرض گرما و نور شدید خورشید قرار نگیرید.
مراقبت بعد رینوپلاستی ترمیمی

چند سوال رایج در مورد ترمیم بینی

در اینجا به چند سوال رایج و پرتکرار در خصوص جراحی بینی ترمیمی پاسخ خواهیم داد.

چه مدت بعد از ترمیم می توانم ورزش کنم؟

بعد از عمل بینی (چه عمل اولیه و چه ثانویه) نکاتی برای ورزش کردن وجود دارد که عبارتند از:
– در 2 هفته اول جراحی، بیمار نباید هیچ گونه فعالیتی از جمله فعالیت های سبک مانند پیاده روی انجام دهد.
– از هفته سوم عمل می توان فعالیت های سبک مثل پیاده روی با سرعت کم را آغاز کرد.بعد از اتمام 2 ماه از عمل می توانید ورزش های سبک را شروع کنید.
– بلند کردن وزنه و اجسام سنگین همچنان ممنوع است.
– بعد از 6 ماه از عمل بینی می توانید ورزش‌های سنگین‌تر را شروع کنید. فقط باید مراقب باشید که ضربه ای به بینی وارد نشود.

ورزش بعد ترمیم

ترمیم کردن بینی خطرناک است؟

اگر چه Revision Rhinoplasty عملی دشوار و پیچیده محسوب می شود اما اگر به دست یک جراح خوب بینی سپرده شود، نه خطری به وجود خواهد آمد و نه دردی احساس خواهید کرد. پزشک با تکنیک های جدید جراحی بهترین نتیجه را برایتان رقم خواهد زد.

خطر ترمیم بینی

آیا ممکن است که بینی برای بار سوم به عمل نیاز داشته باشد؟

بله! اگر مراقبت های لازم قبل و بعد از جراحی ترمیمی صورت نگیرد، و یا در انتخاب جراح متخصص ترمیمی دقت لازم وجود نداشته باشد، ممکن است که برای بار سوم نیاز به جراحی پیدا کنید. هر بار که عمل بینی صورت می گیرد، بافت ها با تهاجم با آسیب رو به رو می شوند. هر چه تعداد عمل بیشتر شود، کار سخت تر و جراحی پیچیده تر خواهد بود. به همین دلیل باید تمامی جوانب را قبل از عمل بررسی کنید.

عمل بینی برای سومین بار

آیا می توان بدون عمل بینی را ترمیم کرد؟

ممکن است شما هم با این جمله ها رو به رو شده باشید: “کوچک کردن بینی با دستگاه های کوچک کننده“، روش های خانگی برای کوچک کردن بینی”، “کوچک کردن بینی با لیزر“، “گیره فرم دهنده بینی” و … عبارت هایی که تنها با هدف جذب مشتری و با جنبه تبلیغاتی به وجود آمده اند و جز سودرسانی به فروشنده، هدف دیگری را دنبال نمی کنند. تا امروز هیچ روشی جز جراحی برای رفع مشکلات بینی به وجود نیامده است و استفاده از لیزر نیز صحت ندارد.
البته گاهی پزشک تشخیص می دهد که مشکل تنها با رسپینگ (سوهان کشیدن تیغه بینی) قابل حل شدن است. سوهان کشیدن نیز از زیر مجموعه های عمل به حساب می آید و باید با بیهوشی انجام شود. روش سوهان کشیدن آسان تر از عمل ترمیمی است اما فقط برای قوز روی تیغه بینی قابل انجام است.
از طرفی برخی از بیماران هم از بیهوشی واهمه دارند و ترجیح می دهند که به صورت سرپایی و با بیحسی موضعی عمل بینی را انجام دهند. این روش هم امکان پذیر است اما اکثر متخصصان ترجیح می دهند که با بیهوشی کار را انجام دهند که هم برای بیمار و هم برای پزشک آرامش بیشتری برقرار است.

عمل بدون بیهوشی

برای از بین بردن جای بخیه بعد ترمیم بینی چه کار کنم؟


یکی از دغدغه های بیماران بعد از عمل اولیه و ثانویه بینی، باقی ماندن اسکار یا جای بخیه در صورت است. به طور کلی ترمیم جای بخیه بعد از عمل جراحی به ۴ عامل بستگی دارد:
۱. گذشت زمان
۲. نوع پوست
۳. سیستم ترمیمی بدن
۴. سن بیمار: هر چه سن کمتر و پوست نازک تر و روشن تر باشد، ترمیم جای زخم بهتر و زودتر انجام می شود.
علاوه بر این، دوری از سیگار و قلیان، عدم دستکاری بخیه ها، دوری از نور آفتاب و سولاریوم روند بهبودی زخم ها را تسریع می کند. همچنین با نظر پزشک، از کرم های مخصوص جای بخیه را سه بار در روز و به مدت ۶ ماه استفاده کنید.

جای بخیه بعد ترمیم

تا چند وقت بعد از ترمیم باید چسب استفاده کرد؟

در ماه اول بعد از عمل، چسب زدن در نحوه فرم گیری بینی موثر است و از افتادگی نوک آن جلوگیری می کند. از ماه دوم، دیگر چسب روی فرم گیری بینی تاثیر چندانی ندارد اما در کاهش ورم و جذب مایعات تجمع یافته زیر پوست کمک می کند. از طرفی چسب زدن به بینی باعث می شود که اطرافیان متوجه شوند که شما بینیتان را عمل کرده اید و به همین دلیل از خطرات احتمالی مانند برخورد با صورت شما جلوگیری می شود. به طور کلی، بعد از ترمیم بینی استخوانی دو ماه و بعد از ترمیم بینی گوشتی حداقل سه ماه چسب زدن لازم است.نحوه صحیح چسب زدن در فرم گیری مناسب بینی اهمیت دارد. در ادامه فیلم نحوه صحیح چسب زدن بعد از عمل بینی را ملاحظه می کنید:

نحوه عمل ترمیمی در دوران شیوع کرونا

دغدغه بسیاری از افراد چگونگی انجام جراحی های زیبایی در دوران شیوع کووید-19 است؛ از آن جایی که تا به این لحظه واکسنی برای این بیماری به صورت رسمی انجام نشده است و مشخص نیست که تا چه زمانی این ویروس وجود دارد، نمی توان کارها را به تعویق انداخت و منتظر ماند. بهترین راه انجام کارهای ضروری همراه با مراقبت و پیشگیری است. در مورد عمل ترمیم بینی در دوران کرونا باید گفت که بیمار پیش از انجام جراحی باید از نظر عدم وجود بیماری کرونا ارزیابی شود و آزمایش هایی برای تعیین ابتلا به کرونا انجام شود. برای ارزیابی عدم ابتلا به کرونا، هم سی تی اسکن ریه لازم است و هم آزمایش هایی مانند PCR، CBC، CRP و ESR. آزمایش ها و سی تی اسکن ریه باید دو الی سه روز پیش از عمل انجام شوند.

نکته ضروری و مهم این است که دو هفته قبل از جراحی باید ارتباط خود با اطرافیان را محدود کنید و اگر با فرد مبتلا در ارتباط بوده اید حتماً پزشکتان را در جریان قرار دهید.

در صورتی که دچار سردرد، آبریزش بینی، چشم درد و گلودرد شدید بودید حتماً هر چه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

ترمیم بینی در دوران کرونا

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به تمامی پرسش هایی که در ذهن شما در مورد عمل ترمیمی بینی (Revision Rhinoplasty) وجود دارد پاسخ دهیم. طبق آن چه که بیان کردیم، اصلاح فرم بینی بعد از یک بار جراحی کار دشوار و پیچیده ای است و نیاز به دقت و ظرافت بیشتری دارد. این امر به دلیل آسیب هایی است که طی عمل اول به بینی وارد شده است. به دلیل حساسیت این عمل، باید قبل از جراحی به خوبی بررسی های لازم را انجام داد و بهترین جراح بینی ترمیمی تهران را انتخاب نمود. در صورتی که در انتخاب دکتر و همچنین مراقبت های قبل و بعد از عمل دقت نداشته باشید، ممکن است بعدها برای بار سوم مجبور به جراحی شوید که عملی بسیار سخت تر از دو عمل قبلی است.

امیدواریم با خواندن این مطلب، اطلاعات بیشتری در زمینه جراحی ثانویه بینی به دست آورده باشید و بتوانید با انتخاب صحیح و نگرش منطقی نسبت به این عمل سخت زیبایی، بهترین نتیجه را دریافت کنید.

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 پاسخ

  1. دکتر چند وقت بعد از عمل بینی میشه ترمیم بینی رو انجام داد؟ و برای ترمیم بینی دوره نقاهت مثل جراحی بینی اول هست؟

    1. تا 1 سال باید برای ترمیم صبر کنید. دوره نقاهت معمولاً طولانی تر است چون عمل پیچیدگی بیشتری دارد.

  2. دکتر من بینیم مدلش طبیعیه. میتونم ترمیم کنم و شکلش رو فانتزی کنم؟ هیچ مشکلی ندارم فقط میخوام شکلش عوض شه

    1. بله این امکان وجود دارد اما بینی طبیعی از نظر علمی مدل مناسبی است و از نظر تنفسی هم کارکرد بهتری دارد.

  3. سلام.من یبار عمل کردم ولی متاسفانه تیغه بینی کج هست و پره ها وسوراخهای بینی ام نامتقارن شدند.بینی ام گوشتی با پوست ضخیم و چرب هست ایا دکتر شیرازی این ترمیم و واسم انجام میدهند یا خیر? و اینکه هزینه ترمیم چنده??ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام دوست عزیز
      جراحی ترمیمی بینی انجام می شود و هزینه پس از معاینه و تشخیص ایردات مشخص می گردد.

  4. سلام
    خدا قوت
    من چهل و پنج روز هست بینیمو عمل کردم استخوانی قوز دار بود گفتن نیمه فانتزی بهم میاد ولی چون اول سلامت بینیم مهم بود طبیعی عمل کردن
    از بعد برداشتن گچ احساس میکردم دو سر یکجور نیست ولی باز گفتم شاید ورمه ولی بعد متوجه شدم تو یه سوراخ بینیم حالت گوشت اضافه هست از رو بینی هم انگار ورم داره این باعث شده بینیم انحراف دار نشون میده و سمت بعد که سالمه زیر چشمم که دکتر برام بخیه جزبی زده بودن به سمت بالا پوستم کشیده میشه حتی نمیتونم اخم کنم یا ابرومو بالا ببرم و رو تیغه بینیم سوزن سوزن میشه ،به دکتر خودم گفتم گفت نکنه داره کرونا میگیری چسب بینیم فقط یو شکل رو زد با سه تا هم فقط بالای بینی ، پایین بینی رو شاخک ها یعنی بالای پره ها نزد گفت بعد اون هم دیگه چسب لازم نیست بزنی !!!! اما میدونم خرابکاری کرده چون بینیم انگار داره تو تب میسوزه هر چقدر هم شستشو میدم بازم داخل بینیم خشکه ولی بوی تعفن احساس میکنم گاهی بعد شستشو گلوم شیرین میشه ،داروهای بعد عمل دکتر هم استفاده کردم دقیقا، حتی بعد عمل هم یه قطره خون یا خونابه رو گاز استریل زیر بینیم نبود میشه شما لطف کنید راهنمایی کنید چه مشکلی برا بینیم پیش اومده باید چیکار کنم ؟آیا احتیاج به ترمیم بینی هست یا با دارو رفع میشه ، لطفا بهم جواب بدید ممنون میشم

    1. سلام عزیزم باید توسط پزشک معاینه بشید تا بشه نظر قطعی داد بدون اینکه معاینه بشید نمیشه گفت چه مشکلی برای بینی تون پیش اومده اصلا مشکلی هست یا نه برطرف خواهد شد!

    2. سلام
      ممنون از پاسخگویی شما
      خوشبختانه رفتم پیش دکترم خدا رو شکر برای من سرما یا کرونا بود تو این هفته تب و ترشحات رفع شده به نسبت هفته پیش
      بابت یکسان نبودن دو طرف، هم ورم داره هنوز و بابت اون استخونی هست که کار گذاشتن هم هستش اما به مرور یکسان میشه
      واسه خشکی بینیم هم برای من لازمه تا سه ماه بعد عمل با سرم شستشو بدم.

  5. سلام وقت بخیر
    بنده برای بار دوم برای دماغم عمل زیبایی انجام دادم ولی دکترمن اصلا چسب نمیزنه به دماغم بعد برداشتن گج چسب نمیزنه
    آیا چسب نزنم دماغم‌همون فرم رو میگیره ؟
    یا اگه خودم چسب بزنم دماغم خراب میشه؟
    بار اول ازغضروف دندم استفاده کرد بار دوم از غضروف گوشم

    1. با دکترتون صحبت کنید شاید دلیل خاصی دارن که نمیزنن چسب کمک میکنه ورم بینی تون زودتر بخوابه