جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی؛ فیلم و نمونه کارهای واقعی عمل

جراحی بینی استخوانی اصطلاحی است که برای بینی‌های با ویژگی استخوانی بکار می‌رود. در برخی موارد، ممکن است این جراحی برای اصلاح مشکلات تنفسی ناشی از انحراف سپتوم، که اغلب شامل تنظیمات استخوانی است، ضروری باشد و در برخی موارد تنها برای اصلاح ظاهر بینی و از بین بردن قوز روی پل بینی انجام می‌شود. جراحی بینی استخوانی با هر هدفی باشد، با نتایج جراحی بسیار رضایت بخشی برای بیمار همراه است.

نمونه عمل بینی استخوانی و فیلم عمل‌های جراحی بیماران که در ادامه مقاله درج شده است، کاملا حقیقی است. تا انتها با ما همراه باشید تا جواب بسیاری از سوالات خود را درباره جراحی بینی استخوانی پیدا کنید.

00:41
truncate dir-rtl

فیلم کامل جراحی بینی استخوانی قبل تا بعد از جراحی

جراحی بینی استخوانی چیست؟

بینی با هر فرمی در مرکز صورت به عنوان اصلی‌ترین راه تنفس به شمار می‌آید و از نظر ظاهری دارای انواع مختلفی است که یکی از آن‌ها مدل بینی استخوانی است. بینی انسان از استخوان‌ها، غضروف‌ها و بافت‌های نرم دیگر تشکیل شده است، و ممکن است به علت عوامل مختلفی مانند تروما، تغییرات سنی یا عوامل مادرزادی، استخوان‌های بینی دچار اختلالات یا تغییراتی شوند.

عمل بینی از نوع استخوانی اهداف مشخصی از جمله کاهش قوز پل برجسته، باریک کردن یک پل عریض و بهبود تعادل کلی با سایر ویژگی‌های صورت را می‌تواند داشته باشد.

آیا انجام جراحی بینی استخوانی برای شما مناسب است؟

جراحی بینی استخوانی برای افرادی که با مشکلاتی مانند انحراف، آسیب به بینی به علت ضربه یا تصادف، بینی کوچک یا بزرگ و نامتناسب، آندومالی بینی (تغییر شکل بینی باعث شده تا آن ناهموار و غیرطبیعی به نظر برسد) یا مشکلات تنفسی مرتبط با بینی مواجه هستند، مناسب است. همچنین، افرادی که در نتیجه عوامل ژنتیکی یا تغییرات سنی، تغییر در شکل و اندازه بینی خود را می‌خواهند، نیز ممکن است به جراحی بینی استخوانی علاقه داشته باشند.

برخی از نمونه کارهای جراحی بینی استخوانی دکتر شیرازی

ویژگی های جراحی بینی استخوانی چیست؟

اشخاصی که دارای برآمدگی بر روی بینی‌های خود با پوست نازک باشند را دارای بینی استخوانی می‌گویند و به طور معمول این برآمدگی‌ها و قوز بینی بر اثر مسائل ژنتیکی و ارثی ظاهر می‌گردند. در بینی‌های استخوانی رشد بیش از اندازه برآمدگی‌ها و قوز بر روی قسمت پل بینی است که این سبب شده در ظاهر شخص حالت نامتعارف و ناهمگونی ظاهر شود و چهره شخص از حالت ایده آل خارج گشته؛ در نتیجه با عمل بینی استخوانی می توان به رفع این مشکل پرداخته و شخص پس ازانجام جراحی علاوه بر زیبایی و تناسبی که در چهره خود بدست می‌آورد، به اعتماد بنفس قابل توجهی می‌رسد.

به طور معمول وجود بینی‌های استخوانی و قوزی که بر روی بینی است بر اثر عواملی مانند وراثت بوده و ممکن است ایجاد این برآمدگی یا قوزها بر اثر عواملی نظیر آسیب‌های که به بینی وارد می‌شود یا شکستگی بینی بوجود آمده باشد. در یکسری موارد احتمال دارد این صدمات در دوران کودکی وارد شده باشد و در دوران نوجوانی که جهش رشد بینی در این دوران رخ می‌دهد خود را نشان داده و ظاهر گردد.

🔽 فیلم رضایت بیماران بعد از جراحی بینی استخوانی توسط دکتر علی اصغر شیرازی 🔽

00:24
truncate dir-rtl

نتیجه جراحی بینی استخوانی

01:28
truncate dir-rtl

جراحی بینی استخوانی

ویس دکتر شیرازی درباره جراحی بینی استخوانی 🔽

جراحی بینی استخوانی چه مشکلاتی را رفع می کند؟

جراحی بینی استخوانی به منظور بهبود عملکرد بینی و ظاهر آن انجام می‌شود. برخی از شرایطی که نیاز به جراحی بینی استخوانی دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

◀ خمیدگی بینی

اگر استخوان‌های بینی شما خمیده یا غیرمتقارب هستند، ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی یا ظاهر نامتناسب بینی شود. جراحی بینی استخوانی برای تصحیح خمیدگی و تقارب استخوان‌های بینی انجام می‌شود.

◀ انحراف بینی

اگر استخوان بینی شما انحراف دارد، ممکن است عوارضی مانند مشکلات تنفسی، سردرد مزمن یا خونریزی متناوب را تجربه کنید. جراحی بینی استخوانی می‌تواند بهبود این مشکلات را به دنبال داشته باشد.

◀ ضعف یا نقص استخوان بینی

در برخی از موارد، استخوان بینی ممکن است ضعیف یا نقص داشته باشد، که می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند تنفس نامناسب، آسیب در برابر تروما و بروز عفونت شود. جراحی بینی استخوانی می‌تواند استخوان بینی را تقویت کند و مشکلات مربوطه را بهبود بخشد.

تست تشخیص جراحی بینی استخوانی

فرم بینی در افراد مختلف متقاوت است و افراد بسیاری هستند که تمایل دارند بداند که چه نوع بینی دارند، بایستی بدانید که معیارهای کلی وجود دارد که می تواند کمک کند تا فرد بتواند نوع بینی خود و تفاوت بینی گوشتی و استخوانی را تشخیص دهد. اینک با پاسخ به چند سوال در تست زیر می‌توانید نوع بینی خود را تشخیص دهید.

تست تشخیص بینی استخوانی

گیف اشاره

برای آنکه مطمئن شوید مدل بینی استخوانی دارید، شروع کنید

1 / 4

نوک بینی شما به چه صورت است؟

2 / 4

بینی خود را لمس کنید!

3 / 4

با فشار دادن نوک بینی چه مشاهده می کنید؟

4 / 4

فرم بینی شما به چه صورت است؟

Your score is

0%

قبل و بعد جراحی رینوپلاستی استخوانی یکی از مراجعین خانم

اقدامات پیش از جراحی بینی استخوانی چیست؟

پیش از جراحی بینی استخوانی همچون سایر انواع عمل بایستی اقداماتی را رعایت نماییم که رعایت این موارد تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی خواهد داشت که این موارد عبارت است از:

  • استحمام پیش از جراحی بینی ضروری است زیرا پس از جراحی برای مدتی با وجود اسپلینت قادر نخواهید بود استحمام نمایید. در صورت آنکه تصمیم به استحمام داشتید سعی نمایید از  شستشو بینی تا زمانی که اسپلینت وجود دارد بپرهیزید.
  • سعی نمایید قبل از جراحی هماهنگ کرده و همراهی برای خود در نظر بگیرید، زیرا پس از جراحی به تنهایی قادر به انجام فعالیت‌های خود نخواهید بود.
  • دو ساعت پیش از زمان تعیین شده جراحی، در بیمارستان یا کلینیک حاضر باشید تا اقدامات پیش از جراحی را به راحتی بتوانید در اسرع وقت انجام دهید.
  • از به همراه داشتن ملزومات فلزی، جواهرات، گل سر و … در روز جراحی بپرهیزید و سعی نمایید در روز جراحی از آرایش کردن اجتناب ورزید.
  • پیش از جراحی بایستی به مدت هشت ساعت ناشتا باشید و سعی نمایید از غذاهای سبک استفاده نمایید تا در روز جراحی با مشکلی مواجه نشوید.
  • داروهای رقیق کننده و آسپرین بایستی به مدت دو هفته پیش از جراحی قطع و یا با مشورت پزشک با داروی دیگر جایگزین شود. در صورت آنکه داروی خاصی را مصرف می‌نمایید حتما پیش از جراحی، پزشک خود را مطلع سازید.
  • مصرف مشروبات الکلی و دخانیات به مدت دو هفته پیش از جراحی بایستی قطع شود؛ زیرا مصرف آن‌ها می‌تواند روند درمان را تحت تاثیر قرار دهد و سبب افزایش طول مدت دوره نقاهت شود.
  • رژیم غذایی مناسب و مقوی سالمی داشته باشید و سعی نمایید از مواد مغذی همچون میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌ها پیش و پس از جراحی استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: عمل بینی طبیعی

نحوه عمل بینی استخوانی

نحوه جراحی بینی استخوانی تفاوت زیادی با دیگر انواع جراحی ندارد. اما در بینی‌های استخوانی برجستگی‌ها، قوز یا شکستگی‌هایی وجود دارد که در طول جراحی برطرف می‌شود. جالب است بدانید، بینی‌های استخوانی به دلیل آنکه پوست بسیار نازکی دارند، کوچکترین تغییر در روند و نحوه جراحی را نشان می‌دهند، لذا نقش جراح و مهارت آن تاثیر بسزایی در نتیجه جراحی خواهد داشت و انتخاب یک جراح خوب، کمک شایانی در نتیجه عمل خواهد داشت که پس از انجام جراحی حداکثر رضایت بدست آید.

به این ترتیب حتما بسیار شنیده‌اید که بینی‌های استخوانی گزینه‌های خوبی برای جراحی زیبایی بینی محسوب می‌شوند، اگرچه نتیجه‌ی عمل جراحی به تبحر و تجربه‌ی پزشک بستگی دارد اما به همان میزان نوع بینی، ضخامت پوست و عوامل بسیاری در نتیجه‌ی جراحی تاثیر گذار هستند.

نمونه قبل و بعد جراحی بینی استخوانی مردانه

انواع نحوه جراحی بینی استخوانی چگونه است؟

در جراحی بینی استخوانی، استخوان و غضروف‌های اضافی تراشیده و قوز موجود روی بینی به صورت کامل برداشته می‌شود. این روند با ایجاد برش در زیر بینی آغاز می‌شود و بعد از دسترسی به تیغه‌ی بینی جراح تغییرات لازم را برروی غضروف و استخوان‌ها اعمال می‌نماید. به طور کلی جراحی بینی به روش باز و بسته انجام می‌شود. امروزه به دلیل مزایای عمل بینی با تکنیک باز، متخصصان خوب جراحی گوش و حلق و بینی این روش را به روش بسته ارجح می‌دانند.

✔ جراحی بینی استخوانی به روش باز

جراحی بینی استخوانی به روش باز بدین صورت است که یک برش بسیار کوچک بین حفرات بینی در ناحیه کلوملا ایجاد می‌شود و سایر برش‌ها در داخل بینی خواهد بود. در طول جراحی، جراح کاملا به ساختار بینی و لایه‌های زیرین دید دارد.

✔ جراحی بینی استخوانی به روش بسته

جراحی بینی استخوانی به روش بسته برای بینی‌های با مشکلات بسیار جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی مراحل جراحی از طریق ایجاد برشی در داخل حفرات بینی انجام می‌شود و هیچ برشی بر ساختار بیرونی بینی ایجاد نمی‌گردد.

نکات مراقبتی جراحی بینی استخوانی چگونه است؟

مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی تقریبا شبیه بینی های دیگر است. در بینی های استخوانی که پوست نازک تری دارند پزشک بایستی در حین جراحی بسیار مراقب باشد تا هیچ لایه از پوست آسیب نبیند، پوست از لایه های زیرین از روی استخوان و غضروف بلند شود تا پوست نازک نشود و این توجه بسیار مهم است به خصوص در قسمت های استخوانی یعنی در قسمت های بالایی بینی، اگر مراقبت نکنید و لایه های از پوست روی استخوان باقی بماند باعث ایجاد نافرمی و دفرمیتگی و فرورفتگی های در آن قسمت ها می شود که نمای ناخوشایندی دارد.

مراقبت های دیگر مثل همان است توجه ای که ما داریم پس از جراحی این است که آن اسپلینت گذاشته شده نبایست فشار زیادی به پوست بینی به خصوص در بینی های که پوست نازکی ایجاد نماید. اگر فشار زیادی وارد شود یا ان اسپلینت که گرم می کنیم و میگذاریم نبایست این گرم سبب آسیب به پوست شود.

آیا جراحی بینی استخوانی بعد از جراحی برگشت پذیر است؟

در صورت آنکه جراحی بینی استخوانی به درستی انجام شود و اصول لازم در جراحی برای استحکام بخشی به بینی رعایت شود تا بینی ضعیف نشود، به هیچ عنوان برگشت پذیری بعد از جراحی وجود نخواهد داشت. به خصوص در قسمت های پایین بینی اگر آن قسمت ها محکم شود و به منظور پیشگیری از افتادگی از روش های همچون گرفت های غضروفی استفاده گردد احتمال برگشت پذیری بسیار کم خواهد بود.

تورم پس از جراحی بینی استخوانی چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

در هر جراحی با توجه به اصلاحاتی که انجام می شود تورم پس از آن یک واکنش طبیعی بدن است که بدن در برابر جراحی که انجام شده است دفاع می کند و به همین دلیل تورم ایجاد می شود. اما میزان تورم بسته به اینکه چه اقداماتی بر روی بافت انجام شده و چقدر تغییرات براثر آسیب های وجود داشته ایجاد شده، متفاوت خواهد بود.

جالب است بدانید جراحان می توانند با انجام اقداماتی تا حدودی از میزان تورم پس از جراحی بکاهند، ولی به صفر رساندن آن امکان پذیر نخواهد بود.

به طور معمول تورم از روز دوم شروع می شود و به مدت یک هفته افزایش می یابد اما پس از این فاصله زمانی کاهش خواهد یافت. قابل توجه است بدانید که تورم در بینی های استخوانی زودتر برطرف می گردد.

روش جراحی در میزان تورم بسیار تاثیر گذار است. در صورت آنکه جراحی به روش بسته انجام شود میزان تورم کمتر از روش باز خواهد بود. ولی بدانید که ورم نبایست دغدغه مهمی باشد، نکته ای که وجود دارد این است که گاهی اوقات تورم در یک بخش از بینی بیشتر از بخشی دیگر است که این ممکن است موجب نگرانی فرد گردد.

گفتنی است که چنین مواردی پس از جراحی همچون برجستگی ها یا فرورفتگی ها تا مدتی طبیعی است و نگران کننده نخواهد بود ولی در صورت آنکه تورم و عدم تقارن بیش از شش ماه یا یکسال پس از جراحی بینی استخوانی برطرف نشده باشد، بایستی به جراح مراجعه نمایید و اقدامات لازم برای رفع آن را انجام دهید.

درصد موفقیت جراحی بینی استخوانی چقدر است؟

درصد موفقیت در جراحی بینی استخوانی و گوشتی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد، ولی انتظارات ما در بینی استخوانی با بینی گوشتی فرق می کند و به طور معمول بینی های استخوانی دارای قوز و پوست نازکی هستند، بر همین اساس جراحان هر نوع فعالیتی را انجام دهند به صورت کامل قابل مشاهده است و احتمال آنکه قصد داشته باشیم بینی های استخوانی را به نسبت بینی های گوشتی کوچک تر کنیم، بیشتر خواهد بود، ولی از لحاظ هارمونی و شکل در دراز مدت نبایست تفاوتی در بینی گوشتی و استخوانی ایجاد شود.

نتیجه‌گیری

در هر صورت، تشخیص صحیح و تصمیم‌گیری درباره جراحی بینی استخوانی بستگی به ارزیابی دقیق توسط یک پزشک متخصص در زمینه جراحی پلاستیک دارد. او می‌تواند شرایط شما را بررسی کرده و به شما راهنمایی کند که آیا جراحی بینی استخوانی برای شما مناسب است یا خیر.

سوالات متداول جراحی بینی استخوانی

1. ساختار بینی در عمل بینی استخوانی به چه صورت است؟

به صورت فرضی بینی خود را به سه قسمت تقسیم کنید. یک سوم بالایی آن را در نظر بگیرید، این دقیقاً پل بینی است. پل بینی عموما از استخوان، قسمت های پایین تر آن از غضروف ها تشکیل شده است. برآمدگی ها و قوزهای بینی در این ناحیه دیده می شوند، معمولا افرادی که دارای بینی استخوانی هستند این ناحیه را به راحتی قابل لمس است و یا در ظاهر به آسانی می توانند این ناحیه را تشخیص دهند، این ناحیه چربی ندارد و بسیار سفت خواهد بود.

کمی پایین تر از این ناحیه طاق غضروفی قرار دارد، این قسمت از بینی شامل غضروف‌های کناری فوقانی و تیغه میانی بینی است، بیشترین تغییرات لازم برای جراحی بینی در این ناحیه انجام می شود و عموما انحرافات و برآمدگی های بزرگ در این بخش قرار دارد، همچنین در صورت شکستگی بیشترین آسیب به این ناحیه وارد می شود.

2. آیا جراحی بینی استخوانی عوارض دارد؟

هر یک از اعمال جراحی با عوارضی همراه است، که این عوارض به دو دسته جانبی و موقتی تقسیم بندی می شود، عفونت، تورم، کبودی جز عوارض جانبی جراحی بینی استخوانی به شمار می آید که این عوارض موقتی بوده و ظرف مدت زمان بسیار کوتاه برطرف می شود.

اما عوارض ناشی از جراحی نیازمند تجربه و تبحر پزشک در این زمینه است، یک پزشک با تجربه و متخصص شناخت دقیقی از نوع بینی و تغییرات لازم برروی آن دارد و در یک اقدام تخصصی برای رفع عیوب و عوارض پیش آمده تلاش می کند. چنانچه این جراحی توسط یک جراح کم تجربه صورت بگیرد عوارض و مشکلات تنفسی و ظاهری بسیاری را برای فرد در پی خواهد داشت. لذ سعی نمایید در انتخاب جراح خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.

3. تزریق کورتون در بینی های استخوانی انجام می شود؟

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی استخوانی بسیار کم استفاده می شود. در اکثریت موارد تزریق در بینی های گوشتی با پوست ضخیم انجام می شود، لذا تزریق کورتون در بینی های استخوانی بسیار نادر است.

تزریق کورتون سبب می شود تا پوست نازک شود و به دلیل آنکه بینی های استخوانی پوستی نازک دارند تزریق موجب می شود که پوست نازک تر و فرورفتگی ها یا تغییر رنگ در پوست ایجاد شود و این موارد با تزریق کورتون در بینی های استخوانی بیشتر است. قابل توجه است بدانید در جای که کورتون تزریق می شود ممکن است رنگ قهوه ای ناخوشایندی به وجود آید که درمان بسیار مشکل است.

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

34 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر ببخشید برای عمل میخام نوبت بگیرم کی میتونید بهم وقت بدین واینکه بینی من گوشتی هست میخوام بدونم برنمیگرده ؟ ممنون.

    1. سلام
      برای تعیین زمان ویزیت با مطب تماس بگیرید. خیر بینی گوشتی بعد از عمل باز نمی گردد.

  2. سلام دکتر من بینیم گوشتیه و میخوام خیلی طبیعی عمل کنم. نمیخوام فانتزی بشه. از نمونه کارای شما خیلی خوشم اومده. میشه از همین نمونه کاراتون انتخاب کنم تقریبا همین مدلی عمل کنید؟

    1. سلام
      هر فردی بسته به فرم صورت و بینی خود جراحی بینی می شود. برای ویزیت به مطب مراجعه نمایید.

  3. سلام خوب هستید دکتر جان بینی من استخوانی هستش ولی می خوام که بعد عمل فرم طبیعی داشته باشه اصلا عروسکی نشه من برای کی می تونم یه وقت مشاوره بگیرم

    1. سلام
      بعد از یک سال از جراحی بینی اولیه امکان انجام جراحی ترمیم بینی وجود دارد

  4. سلام آقای دکتر کسی که انحراف بینی و آلرژی داشته باشه هر دوتایی این مشکل با جراحی زیبایی قابل انجام است و اینکه آلرژی خوب میشه با جراحی ؟

  5. سلام دکتر جان خسته نباشید ، من از دوستان تعریف شمارو شنیدم ، بینی من پولیپ داره و استخوانی ام هست ، فقط گوشه های بینی رو میخواستم کوچک کنم و پولیپ جراحی کنم ، کی وقت دارید برای نوبت دهی و هزینشم تقریبا چقدر میشه؟

  6. سلام وقت بخیر من ۱۰ روزه بینیم پیش دکتری دیگه ای عمل کردم دیروز اسپسلنت و برداشتن حس کردم نوک بینی من و خیلی بریدن و یکم حالت خوکی شکل شده امکانش هست نوکش یکم بیوفته یا باید بعد ۱ سال ترمیمی عمل کنم؟؟؟؟همه چیش اوکیه فقط نگران این موردم اذییتم میکنه!!

  7. سلام آقای دکتر خسته نباشیدپوست من مستعد کلوئید هست جراحی بینی انجام بدم مشکلی برام پیش نمیاد؟احتمال کلوئید بعد از جراحی بینی هست ؟

  8. سلام دکتر جان
    بینی من استخوانی و بزرگه و میخام کوچیکش کنم فقط مشکلی که هست اینه که پوست صورتم و بینی مستعد آکنه است آیا این مشکلی بوجود نمیاره؟

    1. خیر مشکلی پیدا نمیکنه یکی دو ماه بعد از عمل میشه از داورهایی استفاده کرد که تورم رو کم کنه و آکنه هارو هم درمان کنه

  9. سلام جناب آقای دکتر من بینیم استخوانی هست وموقع زخم پوستم کلوئید میاره میتونم جراحی بینی انجام بدم جراحی بسته هم ممکنه انجام بشه