عمل بینی

عمل بینی ؛ از سیر تا پیاز

عمل بینی یکی از انواع جراحی‌هایی است که در کشور ما ایران متقاضیان زیادی دارد. اگر شما هم این مطلب را می‌خوانید حتما از خواهان این عمل زیبایی هستید. باید بدانید قبل از عمل بینی کدام یک روش‌های آن برای شما مناسب است؟ آیا کاندید مناسبی برای این عمل هستید؟ آیا اهداف واقعی از انجام آن دارید؟

در این مطلب ما به شما اطلاعات مهمی در مورد عمل بینی، اهداف آن و تمام آنچه که نیاز است در مورد این جراحی بدانید در اختیار شما قرار داده‌ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عمل بینی

عمل بینی می‌تواند به اهداف متفاوتی از جمله اهداف درمانی و زیبایی انجام شود. این عمل اگر به قصد زیبایی انجام شود، در اصطلاح علمی رینوپلاستی (Rhinoplasty) نامیده می‌شود. در عمل جراحی بینی، جراح پلاستیک یا متخصص گوش و حلق و بینی با انجام تغییرات لازم روی ساختار بینی، به اصلاح فرم بینی می‌پردازد. مشکلاتی از قبیل قوز بینی، کج بودن بینی، گوشتی بودن بینی و افتادگی یا پهن بودن نوک بینی با این جراحی زیبایی قابل درمان است.

اکثر ما می‌دانیم که رایج‌ترین جراحی در کشورمان جراحی زیبایی بینی است. سالانه بسیاری از افراد برای انجام این جراحی زیبایی اقدام می‌کنند. از آن جایی که عمل بینی در تهران بسیار رایج است، تعداد زیادی از متقاضیان برای انجام این جراحی از دیگر شهرها به تهران سفر می‌کنند تا نزد یک جراح بینی خوب در تهران این عمل زیبایی را انجام دهند. لازمه عمل توسط جراح بینی خوب در تهران برای داشتن نتیجه موثر و قابل قبول بسیار مهم شمرده می‌شود.

روش‌های عمل بینی

در عمل بینی جراح به کمک تکنیک‌های جدید و با بیهوشی عمومی، جراحی را انجام می‌دهد. به طور کلی عمل بینی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. تشخیص و انتخاب هر یک از این روش‌ها بر عهده پزشک جراح بینی است. به عنوان مثال شاید بهترین جراح بینی گوشتی در تهران روش متفاوتی از عمل برای بینی استخوانی را در نظر بگیرد. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

بهترین مدل های بینی

عمل بینی باز

عمل بینی باز رایج‌ترین روش جراحی بینی است که در آن جراح، برشی روی پایه بینی (کلوملا) ایجاد می‌کند. سپس پوست بینی را به طور کامل به سمت بالا می‌برد. با این روش جراح به طور کامل به ساختمان بینی دسترسی خواهد داشت و تغییرات ضروری را به راحتی ایجاد می‌کند. اگر جراح مهارت و تخصص بالا در این جراحی داشته باشد، هیچ‌گونه اثری از بخیه روی بینی باقی نخواهد ماند. از مزایای روش جراحی باز بینی می‌توان به وارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی کامل جراح به ساختمان بینی
  • کاهش احتمال عدم قرینگی سوراخ‌های بینی بعد از جراحی
  • فضای کار بیشتر جراح برای کار
  • رفع آسان‌تر کجی و انحراف بینی

عمل بینی بسته

در عمل بینی بسته جراح با برش‌های داخلی سعی در ایجاد تغییرات در ساختمان داخلی بینی خواهد داشت. برخی از مزایای این روش شامل موارد زیر است:

  • عدم ایجاد برش
  • باقی نماندن جای بخیه بر روی کلوملا
  • مدت زمان کمتر عمل

مقایسه عمل بینی باز و بسته

صرف نظر از بحث هزینه عمل بینی امروزه اکثر متخصصان دریافته‌اند که مزایای عمل باز بیش از نوع بسته آن است. در واقع در این عمل، جراح به دلیل داشتن میدان دید بیشتر می‌تواند تغییرات را به راحتی و بدون هیچ خطایی انجام دهد. علاوه بر این، نتیجه حاصل از این روش بهتر از عمل بسته است. در انتهای این مطلب چگونگی انجام عمل زیبایی بینی را به صورت تصویری ملاحظه کنید.

ممنوعیت جراحی بینی

اگرچه جراحی بینی عملی رایج در ایران است اما در برخی از افراد انجام آن امکان پذیر نیست و نباید انجام شود. ممنوعیتاین عمل شامل افراد زیر می‌شود:

  1. افراد مبتلا به چاقی شدید
  2. خانم‌های زیر 16 سال و آقایان زیر 18 سال
  3. خانم‌هایی که کمتر از 6 ماه از زایمان آن‌ها می‌گذرد.
  4. زنان باردار (عمل در ناحیه بینی برای زنان باردار ممنوع است)
  5. افراد سیگاری که در طول روز تعداد زیادی سیگار می‌کشند.
  6. افراد مبتلا به بیماری‌های انعقاد خون (مانند مبتلایان به هموفیلی)
  7. کسانی که از عمل اولیه بینی آن‌ها کمتر از 1 سال گذشته باشد.
  8. افرادی که به دلیل روانی فرم بینی خود را نامناسب می‌بینند (اختلال بدریخت انگاری یا body-dysmorphic disorder)
  9. افرادی که به صورت حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای ورزش‌های سنگین و مبارزه‌ای مانند تکواندو، بوکس، کشتی و … انجام می‌دهند.
  10. افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند سرطان یا دیابت (جراحی در ناحیه بینی برای افراد مبتلا به دیابت در صورتی مجاز است که دیابت کنترل شده داشته باشند)
  11. خانم‌هایی که قصد بارداری بعد از عمل دارند، باید حداقل 6 ماه بعد از جراحی برای بارداری اقدام کنند.

اهداف عمل بینی

در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بهترین کاندیداها برای انجام عمل بینی هستند، باید گفت که هم زنان و هم مردان این جراحی را برای رفع مشکلات زیر انجام می‌دهند:

  • اصلاح فرم بینی
  • افتادگی نوک بینی
  • کجی و انحراف بینی
  • اصلاح پهن بودن نوک بینی
  • رفع گوشت زیاد و اضافه بینی
  • قوز بینی (در اصطلاح عمومی بینی عقابی)
قبل و بعد عمل بینی خانم ها

دلایل جراحی بینی

دلایل جراحی بینی به دو دسته  بهبود ظاهر یا عملکرد بینی تقسیم می‌شود:

  • تغییر اندازه، تغییر شکل و اصلاح نوک بینی برای رسیدن به تعادل صورت 
  • اصلاح عدم تقارن، انحراف بینی و تناسبات برای افزایش هماهنگی کلی با صورت
  • بهبودهای عملکردی شامل اصلاح مسائلی مانند انحراف سپتوم، کاهش شاخک برای بهبود جریان هوا و رسیدگی به فروپاشی دریچه بینی
  • اصلاح نقایص مادرزادی، بازسازی بینی پس از ضربه و افزایش عزت نفس با رفع نگرانی های مربوط به ظاهر بینی

چه کسی کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی است؟

کاندید مناسب برای جراحی بینی فردی است که از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد و انتظارات واقع بینانه‌ای در مورد نتایج جراحی داشته باشد. این فرد می‌تواند از ظاهر یا عملکرد بینی خود ناراضی باشد و به همین دلیل نیاز به جراحی را در خود احساس کند.

آیا جراحی بینی ریسک بالایی دارد؟

مانند هر عمل جراحی، جراحی بینی il با خطرات و عوارض بالقوه خاصی همراه است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که خطر کلی می تواند بسته به عواملی مانند سلامت فرد، پیچیدگی جراحی، تجربه جراح و مراقبت های بعد از عمل متفاوت باشد. توجه داشته باشید وقوع هر یک از موارد زیر با انتخاب بهترین جراح بینی در تهران به حداقل می‌رسد.

  • واکنش های آلرژیک
  • عفونت
  • خونریزی
  • جای زخم
  • انسداد بینی
  • نتایج نامطلوب
  • تورم و کبودی مداوم
  • تغییرات در حس
  • نیاز به جراحی تجدید نظر

آیا جراحی بینی درد دارد؟

بله، جراحی بینی می تواند درد و ناراحتی در طول دوره نقاهت داشته باشد. سطح درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و عواملی مانند وسعت عمل، تحمل درد فردی و تکنیک‌های جراح می‌توانند بر این تجربه تأثیر بگذارند.

پس از جراحی بینی، معمولاً بیماران درجاتی از درد، تورم و کبودی را در اطراف بینی و احتمالاً چشم ها احساس می کنند. داروهای ضد درد تجویز شده توسط جراح معمولاً برای مدیریت ناراحتی در روزهای اولیه پس از جراحی ارائه می شود.

مهم است که دستورالعمل های مراقبت پس از عمل جراح خود را به دقت دنبال کنید تا درد را به حداقل برسانید و بهبودی را آرام پیش بگیرید. با گذشت زمان، ناراحتی معمولا کاهش می یابد و اکثر بیماران قبول دارند که نتایج جراحی ارزش تحمل ناراحتی موقتی را دارد. اگر نگرانی هایی در مورد درد یا روند بهبودی دارید، بسیار مهم است که قبل از انجام این عمل آن‌ها را با جراح خود در میان بگذارید.

انتخاب مدل جراحی بینی

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های جراحی بینی انتخاب مدل مناسب بینی است. تمامی مدل‌های بینی برای همه چهره‌ها مناسب نیستند. مشاوره صحیح و آگاه کردن بیمار از مدل انتخابی بر عهده یک دکتر خوب است که با علم زیباشناسی خود، فرد را از استانداردهای زیبایی آگاه کند. به طور کلی مدل‌های بینی عبارتند از:

  • بینی عروسکی (بینی فانتزی)
  • بینی طبیعی
  • بینی نیمه عروسکی (نیمه فانتزی)

جراحی بینی مردان چگونه است؟

امروزه بر خلاف گذشته، مردان نیز به زیبایی، ظاهری و جذابیت مردانه خود اهمیت می‌دهند. به همین دلیل انجام جراحی زیبایی بینی مردان نسبت به گذشته شیوع بیشتری پیدا کرده است. اما مهمترین ویژگی جراحی بینی مردان حفظ فرم بینی متناسب با چهره مردانه است . طبق مطالعات انجام شده مبنی بر آناتومی بدن مردان، بینی‌های مردان حدوداً ده درصد از بینی‌های زنان بزرگ‌تر است .در جراحی بینی مردان تبحر و مهارت پزشک بسیار مهم است و بینی باید به گونه ای فرم بگیرد که چهره مردانه حفظ شود. انتخاب بهترین جراح بینی مردان شاید کار دشواری به نظر برسد اما با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های بالا می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. نمونه کارهای جراحی بینی آقایان بهترین راهنما برای شما خواهد بود.

تفاوت جراحی بینی مردان و زنان

طبق آماری که اخیراً منتشر شده است، حدود 20 درصد از عمل‌های زیبایی بینی بر روی مردان صورت می‌گیرد. رعایت فرم بینی متناسب با چهره و آناتومی مردانه در رینوپلاستی آقایان حائز اهمیت است. زاویه چرخش نوک بینی در مردان و زنان متفاوت است و در مردان نباید زاویه به گونه‌ای باشد که حفره‌های بینی نمایان شود.

همان طور که تفاوت بین جنسیت در ظاهر مردان و زنان وجود دارد نوع جراحی زیبایی مردان با زنان متفاوت است. آنچه جراحان بینی در حین جراحی در نظر می‌گیرند حالت صورت مخروطی شکل برای مردان و قلب شکل برای زنان است. از دیگر تفاوت‌های بینی مردان و زنان اندازه، عرض و ارتفاع بینی است که باید در حین جراحی بینی مد نظر گرفته شود . در عکس زیر تفاوت جراحی بینی مردان و زنان را بعد از عمل مشاهده می‌کنید:

عمل باز و بسته بینی
عمل باز و بسته بینی

آیا انجام جراحی بینی برای شما مناسب است؟

آیا می‌دانید که فرم بینی شما چگونه است و بعد از عمل به چه شکلی خواهد بود؟ آیا از انجام یا عدم انجام این جراحی مطمئن نیستید؟ در فرم زیر شماره موبایل خود را وارد کنید تا در کمتر از 6 ساعت با شما تماس بگیریم و مشاوره رایگان دریافت کنید.

شماره موبایل شما
شماره موبایل شما ارسال شد. منتظر تماس ما باشید.
دوباره امتحان کنید

کلام آخر

عمل بینی یکی از عمل‌های رایج است که عملکرد صحیح آن بعد از جراحی تا حد بسیار زیادی به انتخاب پزشک بستگی دارد. در این مطلب سعی داشتیم تا ضمن بررسی این عمل و انواع روش‌های انجام آن به تمام مواردی که نیاز است در این باره بدانید بپردازیم. امیدواریم که با این مقاله توانسته باشیم تا حدی شما را برای یافتن پاسخ‌هایتان یاری کرده باشیم. در صورت هر گونه سوال می توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها در ادامه این مطلب نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

62 پاسخ

  1. دکتر خودمون می تونیم انتخاب کنیم که به کدوم روش بینی مون رو عمل کنین یا شما تصمیم میگیرید. به چه عواملی بستکی داره؟

    1. سلام قاعدتا نباید بعد از یک سال بخیه ای وجود داشته باشه. بهتر است برای بررسی بیشتر معاینه شوید.

  2. سلام وقتتون بخیر،من دو هفته پیش قرار بود عمل زیبایی بینی انجام بدم که بخلطر کم خونی لغو شد.
    هموگلوبین خونم روی ۷/۸ بود الان دو هفته مرتب دارم قرص آهن مصرف میکنم امکانش هست به ۱۰ رسیده باشه؟

    1. سلام. باید در این مورد با پزشک متخصص خون مشورت کنید و با انجام آزمایش مشخص شود که مشکل کم خونی رفع شده یا خیر. کم خونی و رفع آن تنها با انجام آزمایش خون قابل تشخیص است.

    1. سلام دوست عزیز
      جراحی بینی محدودیت سنی ندارد و در هر زمان پس از بلوغ و رشد کامل استخوانی می توان اقدام به جراحی زیبایی بینی نمود.

  3. سلام وقتتون بخیر
    من سال92 جراحی کردم بعد از دوسال یه ورم روی استخوان بینی بوجود اومد که جراحم گفت کیسته.یبار دیگه برای دراوردن این کیست جراحی شدم اما بعد یکسال دوباره کیست تشکیل شد.و الان سه چهار ساله بخاطره نداشتن شرایط جراحی هر چند ماه میرم جراح با سرنگ کیستو خالی میکنه.خ.اهش میکنم یه راه حل بهم لطف کنین.ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      بله به دنبال جراحی ممکن است کیست های در کنار استخوان ایجاد شود که بایستی کاملا تخلیه و دیواره کیست خارج شود تا کاملا بهبود یابید و بایستی تحت جراحی قرار بگیرید.

  4. سلام من از اقای دکتر وقت مشاوره آنلاین گرفتم واقعا توصیه هاشون بهم کمک کرد. خواستم ازشون تشکر کنم

  5. سلام من موی تای کار میکنم تا الان هم ضربه جدی به بینیم وارد نشده و میخوام وارد ورزش ام ام ای بشم ولی بینیم باد داره و استخون بالای بینیم هم بزرگه خواستم بدونم اگه عمل کنم بعد چند سال میتونم باز ورزش کنم یا اگه نمیشه با چه روشی بادشو داعمی بخوابونم

    1. سلام شما چند ماه پس از عمل مثلا 5 الی 6 ماه بعد میتونید ورزش را دوباره شروع کنید. اما ضربه نباید به بینی بخوره. ضربه ای که بینی معمولی را بتواند بشکند بینی شما را زودتر میشکاند.

  6. سلام وقت بخیر من سه روز پیش عمل بینی انجام دادم امروز رفتم تامپونو از بینیم در آوردن ولی هنوز که ۱۲ ساعتی ازش میگذره سوراخای بینیم بخاطر ترشحات خونابه‌ای کیپه و نمیتونم از راه بینی نفس بکشم آیا این موضوع طبیعیه یا خیر؟؟؟

    1. تازه عمل کردید نگران نباشید اما اگر از نظر تنفسی اذیت شدید حتما به پزشک خودتون مراجعه کنید

    1. سلام بله بینی شما از نوع استخوانی است و پس از عمل تمام ایرادات ظاهری آن رفع خواهد شد

  7. سلام وقت بخیر اقای دکتر من نزدیک ب سه ماه از عمل بینیم میگذره ،میخاستم ببینم میتونم پودر چاقی صورت و بدن استفاده کنم ..تاثیر منفی رو بینبم نمیذاره و باعث ورمش نمیشع؟

    1. سلام دوست عزیز، خیر به طور دائمی نمیتواند ورم بینی رو کم کرد.

  8. سلام وقتتون بخیر.
    تا چندوقت بعد از عمل بینی نمیتوان ارتباط زناشویی برقرار کرد؟و آیا درست است ک تا چند هفته بعد از عمل ارتباط زناشویی باعث افتادگی نوک بینی میشود؟

    1. در هفته اول نباید رابطه باشه ولی از هفته دوم بشرطی که هیچ ضربه ای به بینی وارد نشه مانعی نداره

  9. سلام آقای دکتر خسته نباشید جسارتا اینکه در اینترنت مقالاتی هست که میگویند بعد از عمل بینی اگر رابطه ای باشد چه بصورت طبیعی و چه بصورت غیر طبیعی آن باعث تورم بینی و افتادگی نوک بینی و ایجاد قوز بینی و تغییر حالت بینی میشود درست است؟و تا چه زمان اینگونه است شرایط؟

    1. سلام دوست عزیز
      در هفته اول نباید رابطه باشه ولی از هفته دوم بشرطی که هیچ ضربه ای به بینی وارد نشه مانعی نداره

  10. سلام،ایا سن 43سالگی، میشه عمل زیبایی انجام داد،بینی استخوانی،،درضمن من یکی از حفره های بینیم، ابریزش داره، ایا بعد عمل درست میشه،، اگه هزینه عمل رو بگید ممنون میشم،، حدودش

    1. سلام دوست عزیز باید معاینه بشید شرایط تون کاملا بررسی بشه از نظر درمانی بعد با اطمینان بهتون پاسخ داده میشه

  11. سلام
    آقای دکتر من بینیم هم گوشتیه همم فک میکنم استخونشم نیاز ب عمل داره
    بنظرتون سخته عملش ؟؟؟
    و اینکه میشه وقتی حضوری خدمتتون میرسیم قبل عمل نتیجه کارو با فتوشاپ نشون بدین ک بدونیم چجوری میشه؟؟
    باتشکر از مطلب فوقالعادتون

  12. باعرض سلام و خسته نباشید
    بنده درسن ۱۸سالگی در باشگاه بینی ام شکسته
    و الان ۶۴ سالمه ..سوالم اینکه بیمه تکمیلی آتیه سازان دارم میتوانم معرفنامه بگیرم .چون پولی برای عمل بینی ندارم. باتشگر اززحمات شما

    1. اگر قارچ روی پا باشه و روی سطح صورت و بینی رو نگرفته باشه مشکلی نداره برای بینی عمل کنید

  13. سلام آقای دکتر من دوشنبه عمل بینی دارم ومتاسفانه چندروزی هست به کرونا مبتلا شدم آیا نمیتوتم عمل کنم؟وبعد از چه مدت میتونم عمل رو انجام بدم؟

  14. سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من پنج روزه بینی مو عمل کردم و احساس میکنم بینی من پهن شده در صورتیکه قبل عمل بینی پهنی نداشتم
    تورم الانش چقدر تاثیر گذاره؟
    و سوال دوم که من امروز دو بار ناکهانی به شدت خنده م گرفت و هرچه سعب کردم نتونستم جلوشو بگیرم
    و بعدش کمی احساس کشیدگی کردم
    ایا باعث پهن شدن بینی م شد؟

    1. سلام دوست عزیز 5 روز زمان خیلی کمیه برای اینکه بخواید نتیجه عمل بینی رو تشخیص بدید عجله نکنید مراقبتهای لازم رو انجام بدید مشکلی پیش نخواهد آمد

  15. سلام آقای دکتر ، من دو ماه و نیم هست عمل بینی انجام دادم ، بینی من تا یک ماه اول بعد عمل خوب و قشنگ بود ولی بعد از یک ماه دراز شده با نوک کشیده ، آیا این ورم هست ؟ عکس اتاق عملم بینی قشنگ و خوبه فقط الان دراز با نوک کشیده. آیا این طبیعیه و بعداً درست میشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      در خصوص جراحی بینی اگر عمل کردین باید به پزشک جراحتون مراجعه کنید

    1. واقعا بینی گوشتی برگشتی ندارد اما اگر عمل به درستی انجام نگیرد و تکنیک جراحی درست نباشد و اسکلت زیر پوست بینی محکم نباشه ممکنه بینی دچار افتادگیی بشه که برخی این رو با برگشت گوشت اشتباه میگیرن

  16. سلام وقتتون بخیر
    من مشکل یوویت چشم دارم اما کنترل شده دارم دارو مصرف میکنم ایا عمل بینی برای چشمم بد نیست؟
    و یک سوال دیگه
    من که عینکی هستم حتما باید ۲ ماه عینک نزنم ؟

    1. اگر کنترل شده باشد مشکلی برای جراحی ایجاد نمی کند. ولی ی مدتی بعد از عمل نمیتونید روی بینی عینک رو بزنید. ولی راه کارهای مختلفی هست که عینک رو مستقیما روی بینی نذارید.

  17. سلام .اقای دکتر من ۲۵سالمه بچه که بودم خوردم زمین الان نوک بینیمو فشار میدم به طرف راست میچسبه به صورتم ولی به طرف دیگر اصلا تکونم نمیخوره.
    وهم مشکل تنفسی دارم.
    لطف میکنین راهنماییم کنین که چکار میکنین. را🙏

  18. چشم .فقط میخوام بدونم عملش چجوریه . باید بیهوش بشم یا …
    یا اول باید بشکونین بعد .
    در اولین فرصت حتما مزاحمتون میشیم

    1. دوست عزیز جراحی اگر نیاز باشه حتما با بیهوشی و بدون درد خواهد بود