دکتر علی اصغر شیرازی / بیماری های گلو و سر و گردن / مفاهیم کلی‌ در بیماریها و جراحی‌های سر و گردن

مفاهیم کلی‌ در بیماریها و جراحی‌های سر و گردن

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

قرار گرفتن عناصر حیاتی و مهم بیشمار و وجود ساختمانی پیچیده، سر و گردن را به منطقه‌ای بسیار حساس تبدیل کرده است. بخش مهمی‌ از آموزش متخصصین گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن به فراگیری آناتومی، فیزیولوژی، شناخت و درمان بیماریهای این ناحیه اختصاص می‌یابد. جراحان گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن در پاره‌ای موارد با مشارکت دیگر متخصصان از رشته‌هایی چون مغز و اعصاب، چشم، فک و صورت و عروق به درمان موارد پیچیده بخصوص سرطانهای گسترده سر و گردن می‌پردازند.
مانند بسیاری از مناطق دیگر بدن، بیشتر بیماریهای سر و گردن به چهار علت زیر است:
۱- التهابات و عفونتها
۲- تومورها
۳- اختلالات مادرزادی
۴- صدمات ناشی‌ از ضربه
یکی‌ از اندامها و بافتهای مهم در سر و گردن عروق و غدد لنفاوی هستند که بطور وسیع در این ناحیه پراکنده اند. اینها نقش مهمی‌ در دفاع بدن در مقابل عفونتها و سرطانها دارند. در مبحث سرطانها، شناخت گستردگی این بافتها بسیار مهم است. در مراحل پیشرفته تر سرطانهای حلق، حنجره، دهان، بینی‌، گوش، غدد بزاقی و تیروئید غدد لنفاوی در نقاط مختلف گردن ممکن است درگیر شوند. در جراحی‌های سرطان، برداشتن کانون اولیه همراه با پاک سازی گردن ضروریست.
خوشبختانه امروزه متخصصین گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن با بهره گیری از دانش و تجربه و به کار گیری وسائل پیشرفته قادر به درمان و کنترل بیشتر بیماریهای سر و گردن میباشند. همچنین با پیشرفت‌هایی‌ که در زمینه‌های گوناگون همچون رادیوتراپی، شیمی درمانی، لیزر، فتو دینامیک تراپی و تکنولوژی نانو ایجاد شده، امید به درمان این بیماریها بیش از پیش شده است.
در این فصل ما بطور مبسوط به بیماریهای لوزه و لوزه سوم، دهان و حلق، تیروئید، حنجره و غدد بزاقی خواهیم پرداخت.

متخصص جراحی پلاستیک بینی و صورت. عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، متخصص جراحی‌های زیبایی صورت، متخصص جراحی‌های گوش، حلق، بینی و سر و گردن، رتبه اول بورد گوش و حلق و بینی و سر و گردن ایران، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی گوش و قاعده جمجمه از استرالیا، عضو انجمن جراحان پلاستیک سر و صورت امریکا، اروپا و استرالیا، عضو هئیت مدیره انجمن راینو لوژی ایران، عضو هئیت مدیره انجمن جراحان گوش، حلق، بینی و سر و گردن ایران، دبیر کنگره‌های علمی و فوق تخصصی جراحان گوش و حلق و بینی و پلاستیک، دارنده مقالات علمی متعدد در نشریات معتبر جهان.

برچسب ها:

Call Now Buttonتماس با دکتر شیرازی