درد بعد از عمل بینی

درد بعد از عمل بینی چقدر است؟

درد بعد از عمل بینی در روزهای اولیه تا حدودی زیاد است که البته با مصرف داروهای ضد التهابی و مسکن نیز تا حدودی بهبود می‌یابد. در نظر داشته باشید که در طول جراحی، کل ساختار بینی دستخوش تغییراتی خواهد بود و این مورد بسیار طبیعی است که درد بعد جراحی بینی برای زیباجویان تا چندین روز احساس شود.  

شدت درد بسته به عواملی مانند تحمل درد فرد و وسعت عمل می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول، بیماران احساس ناراحتی، درد و تورم در اطراف بینی و مجرای بینی دارند. رعایت دستورالعمل‌های پس از عمل که توسط جراح ارائه می‌شود، مهم است. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

علت درد بعد از عمل بینی

  • تغییرات بافت و ساختار درونی در عمل بینی باعث التهاب و عفونت در این نواحی شده که می‌تواند به درد بعد از عمل بینی منجر شود.
  • انسداد مجرای تنفسی با نفوذ خون در ناحیه بینی منجر به درد بعد از این جراحی خواهد شد.
  • عضلات و بافت‌های اطراف پس از این جراحی، تحریک خواهند شد و با ایجاد انقباضات متعدد در پره‌های بینی، درد را در این نواحی رقم می‌زند.
  • بعد از انجام این جراحی توسط هر جراحی حتی بهترین جراح بینی در تهران، زیباجو تا چندین روز ترشحات مخاطی را تجربه می‌کند که ممکن است موجب تنگی راه تنفسی فرد شود و با ایجاد سرفه و فشار بر این ناحیه، درد را برای فرد ایجاد کند که طبیعی است.
  • در برخی موارد نادر، عمل می‌تواند به عصب‌های حسی یا حرکتی در ناحیه بینی آسیب وارد کند که به درد و ناخوشی منجر ‌شود.

راه‌های کاهش درد بعد جراحی بینی

راه‌های کاهش “درد بعد جراحی بینی” می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تجویز داروهای تسکین‌دهنده دردی مانند ایبوپروفن، استامینوفن، نوافن و یا سایر مسکن‌ها توسط پزشک (برای مصرف این داروها لازم است به دقت دستورات پزشک را دنبال کنید و به هیچ عنوان بیش از اندازه داروی ضد درد را استفاده نکنید.)
  • قرار دادن کیسه یخ یا کمپرس سرد خانگی بر روی ناحیه بینی نیز در کاهش درد بعد از جراحی بینی موثر خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که بیش از ده دقیقه کمپرس را بر روی ناحیه جراحی و همچنین به طور مستقیم بر روی پوست قرار ندهید.
  • در روزهای اولیه نقاهت، سر خود را به هنگام استراحت به سمت بالا نگه دارید و به هنگام خوابیدن چندین بالش را زیر سر خود بگذارید تا کمی بالاتر از بدن قرار بگیرد. این امر کمک می‌کند تا خون در پشت حلق جمع نشود و درد و التهاب نیز برای شما به وجود نیاید.
  • به طور کلی برای کاهش درد بعد جراحی بینی توصیه می‌شود تا به تمامی دستورالعمل‌های جراح خود دقت داشته باشید. 
  • اگر تمامی راه های کاهش درد بعد از عمل بینی را استفاده کردید اما با گذشت چندین روز همچنان این درد برای شما کاسته نشد، حتما به جراح خود اطلاع دهید تا بررسی لازم و معاینات به جهت اطمینان بیشتر انجام شود.

بیشتر بدانید:منظور از عمل بینی طبیعی چیست؟ 

عوامل موثر بر درد بعد از جراحی بینی

به طور کلی این مسئله که عمل بینی چقدر درد دارد، به عوامل موثر متعددی بستگی دارد. در واقع وجود درد بعد از یک جراحی درمانی یا زیبایی کاملا طبیعی است اما عواملی هم در این مسیر بر میزان درد ایجاد شده نیز تاثیر دارد.

  1. نوع عمل تأثیر زیادی بر درد بعد از جراحی بینی خواهد داشت. به عنوان مثال، جراحی باز که با برش‌های بیشتری همراه است، قطعا درد بیشتری نسبت به جراحی بینی بسته برای زیباجو خواهد داشت.
  2. در صورتی که جراحی با تغییر شکل و ساختار بیشتری همراه باشد، درد بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال گاهی جراحی بعد از ایجاد یک شکستگی در ناحیه بینی انجام می‌شود که در آن زمان به دلیل وجود آسیب بیشتر در بافت‌ها و عصب‌ها، ممکن است میزان درد بعد از عمل بیشتر باشد.
  3. هر فرد ممکن است به شکل متفاوتی به درد واکنش نشان دهد. بنابراین، نوع حساسیت و میزان تحمل می‌تواند بر تخمین شدت درد پس از جراحی بینی تأثیر بگذارد.
  4. با بروز عفونت در محل عمل جراحی، درد شدیدتری را تجربه می‌کنید. عفونت باعث تورم، التهاب و درد بسیار شدید در بینی و بافت‌های اطراف آن می‌شود.
مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *