تولید و عملکرد بزاق

تولید و عملکرد بزاق

تولید و عملکرد بزاق

عوامل فیزیکی و شیمایی و ذهنی باعث تولید بزاق می شوند . هر روز در حدود 1000 تا 1500 میلی متر بزاق تولید می شود که 99% آن آب است . مابقی آن ماده غیر آلی –آلی و سلولی است . تک تک غدد بزاقی به نسبت های متفاوتی در کمیت و کیفیت عملکرد خود نقش دارند .
ترشح در دو مرحله روی می دهد . ترشح اولیه در آسینوس ها انجام می گیرد و سپس در جریان عبور از خلال در سیستم مجرایی باز جذب نسبی و تغییراتی اتفاق می افتد .

آیا تا به حال به این فکر کرده اید اگر بزاق بیکار شود و دگر کاری را انجام ندهد چه عوارضی را می تواند برای فرد به وجود آورد ؟؟؟ دکتر علی اصغر شیرازی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در این باره مطلبی را برای ما شرح داده است که می توانید در رابطه با تولید و عملکرد بزاق  اطلاعات بیشتری را کسب کنید .

بزاق به واسطه پاک سازی مکانیکی و یک مکانیسم ایمنی مبتنی بر پروتئین ها و ایمونوگلوبین ها یک تاثیر محافظت کننده بر مخاط دهان دستگاه تنفس فوقانی دارد .
بزاق یک نقش هضم کننده دارد بزاق باعث روان سازی غذا می شود و برش نشاسته را توسط آمیلاز آغاز می کند.
بزاق به دفع مواد اتوژن و بیگانه و فاکتورهای انعقادی آلکالوییدها و ویروس ها کمک می کند . دفع مواد گروه خونی در بزاق ممکن است در پزشک قانونی اهمیت داشته باشد .
بزاق به محافظت از دندان ها کمک می کند . محتوای آلی و غیر آلی مانند فلوراید در بزاق در تشکیل و نگهداری مینای دندان اهمیت دارد و به پیشگیری از رسوب باکتری ها کمک می کند .
بزاق با شستشو دادن جوانه های چشایی به حس چشایی کمک می کند .
ترکیب بزاق به عواملی نظیر سرعت تولید – ریتم – شبانه روزی – فصل سال – جنس و تغذیه بستگی دارد .
اختلالات ترشح : گزروستومی بسیار زجر آور است . این اختلال ممکن است بر اثر عوامل زیر روی دهد .

تولید و عملکرد بزاق

• ضایعات مرکزی عصب دهی خود مختار به غدد بزاقی
• بیماری های غدد بزاقی
• کم آبی ناشی از اسهال یا استفراغ
• پرتو درمانی
• بیماری های سیتمیک
سسالوره به ترشح بیش از حد بزاق گفته می شود . عوامل زمینه ساز عبارتند از بیماری های مخاط دهان و زبان و دندان ها و نیز عوامل روانی .
منظور از پتیالیسم چکیدن غیر طبیعی بزاق از گوشه دهان در بیماری های عصبی است .
به علاوه تولید بزاق ممکن است تحت تاثیر بیماری های عمومی و داروها قرار گیرد .

برخی از خدمات دیگر دکتر شیرازی

شما عزیزان برای مشاوره رایگان در خصوص هریک از خدمات می توانید به تلگرام پیام بدهید .

مشاوره در تلگرام ۰۹۱۲۱۲۳۲۶۷۹

کانال تلگرام دکتر شیرازی doctorshirazi@

جهت مشاهده نمونه کار های دکتر شیرازی میتوانید در صفحه اینستاگرام با ما همراه باشید.

 

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر. وقتتون بخیر. آقای دکتر چند ماهی هست بزاقم زیاد ترشح میکنه طوری که هر چند لحظه یه بار آب تو دهانم جمع میشه و باید قورتش بدم. آقای دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام معمولا جمع شدن بزاق علت مهم ارگانیک نداره و بیشتر علتش عصبی هست داروهایی هست که بزاق رو کم کنه ولی خشکی دهان اثرش بدتره

    2. سلام آقای دکتر.من دو هفته است که کرونا گرفتم. ترشح بزاقم کم شده ومخصوصا با مصرف میوه هایا خوراکی هایی که مقداری مزه ترش دارند یا غذاهای گوشتی و چرب ، ترشح بزاق به شدت کمتر هم می شود و لب و دهانم خشک می شودو تا چند ساعت ادامه دارد. ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید چون تغذیه ام در دوران بهبودی از کرونا به شدت تحت الشعاع این مساله قرار گرفته است.متشکرم

    3. سلام متاسفانه کرونا اثرات نامطلوب خودش رو تا مدت ها داره بنابراین سعی کنید غذاهایی که بهش آلرژی پیدا کنید یا با خوردن اونها حالتون رو بد میکنه استفاده نکنید. به خصوص غذاهای چرب و پر روغن اصلا توصیه نمیشه