تزریق کورتون بعد از عمل بینی؛ چه موقع و چرا؟

تزریق کورتون بعد از عمل بینی، یکی از روش‌های رایج و موثر در مدیریت التهاب و بهبود نتایج جراحی‌ است. کورتون‌ها، که دسته‌ای از داروهای ضدالتهاب هستند، با کاهش التهاب و بهبود روند بهبودی، نقش مهمی در کنترل عوارض پس از جراحی ایفا می‌کنند.

تزریق کورتون به بینی، به‌منظور کاهش ورم و تسریع در فرآیند بهبودی، در مواردی که التهاب شدید است یا احتمال بروز مشکلات بیشتر وجود دارد، توصیه می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تادر خصوص این مساله مهم توضیحات مهمی را ارائه کنیم.

عکس قبل و بعد تزریق کورتون بعد از عمل بینی

منظور از تزریق کورتون بعد از عمل بینی چیست؟

تزریق کورتون بعد از عمل بینی در موارد خاصی انجام می‌شود. امروزه استفاده از کورتون کاهش یافته چراکه با استفاده از تکنیک های درست عمل نیازی به استفاده از کورتون نخواهد بود. معمولا در افرادی که بینی با پوست ضخیم دارند، در نوک بینی می توان از کورتون استفاده کرد.

از کورتون برای کاهش تورم بینی بعد از عمل استفاده می‌شود تا بتوان میزان رضایت بیمار را بالاتر برد. در تزریق کورتون بعد از جراحی بینی باید دقت کرد که حتما از دوز مناسب، به اندازه مناسب و در جای مناسب تزریق شود که عوارضی برای فرد ایجاد نکند.

از جمله عوارض تزریق کورتون می توان به آتروفی و از بین رفتن پوست اشاره کرد. که درمان و برگرداندن آن کار مشکلی خواهد بود. بنابراین تاکید بر یافتن بهترین جراح بینی در تهران به خاطر مسائلی همچون این موارد است.

زمان مناسب جهت تزریق کورتون بعد از عمل بینی

سعی کنید جهت تزریق کورتون عجله نکنید و حداقل یک ماه صبر نمایید، تا ورم بینی شما کمی کاهش یابد و بعد از آن اقدام به تزریق کورتون نمایید.
برخی از پزشکان یک هفته بعد از جراحی، تزریق کورتون را انجام می دهند، اما بهتر است تزریق کورتون دو ماه بعد از جراحی انجام گیرد. این به علت است که در این زمان ورم بینی تا حدی کم می شود و تورم باقی مانده توسط تزریق کورتون نیز از بین می رود.

اگر تزریق کورتون زودتر از زمان موعد انجام گیرد ممکن است فرورفتگی هایی به صورت نامنظم بر روی بینی ایجاد کند. جراح حداقل باید یک ماه صبر نماید و سپس اقدام به تزریق کورتون نماید

برخی از پزشکان و جراحان در حین انجام جراحی زیبایی و در موقع عمل جراحی این آمپول را تزریق کرده و برخی دیگر از جراحان پس از گذشت 7 روز بعد از عمل به بیمار توصیه می کنند این تزریق را انجام دهند.

برخی دیگر از پزشکان پس از 2 ماه از انجام جراحی تزریق آمپول را انجام می‌دهند. علت اینکه پس از دوماه پس از جراحی این تزریق را انجام می دهند، این است که تورم ناشی از جراحی بخوابد و اگر در بینی شخص تورم اضافه ای باقی مانده باشد که با چسب زدن این تورم هم چنان باقی مانده باشد با تزریق آمپول این تورم از بین برود.

میزان تزریق کورتون بعد از عمل بینی

معمولاً از آمپول تریامسینولون که از جنس کورتون است، جهت کاهش ورم بینی استفاده می‌شود و با غلظت ۱۰ و ۴۰ سی سی در بازار عرضه می‌شوند.
تزریق کورتون بعد از عمل بینی را می‌توان حدود ۴ بار انجام داد، معمولاً اولین تزریق را بعد از ۱ الی ۲ ماه با غلظت ۱۰ سی سی انجام می‌دهند و تزریق‌های بعدی را تا حدی که لازم است، هر ۶ هفته یک بار انجام می‌دهند. بعد از تزریق کورتون به مدت ۲ هفته از چسب بینی استفاده نکنید.
اگر تزریق با میزان غلظت بالا انجام شود باعث نازک شدن پوست و ایجاد تغییر رنگ در ناحیه تزریق می‌شود که ترمیم و اصلاح آن مشکل و ناممکن است.

میزان تزریق کورتون بعد از عمل بینی

کاندیدای تزریق کورتون بعد از عمل بینی

تزریق کورتون بعد از عمل بینی می‌تواند برای برخی از بیماران به عنوان یک گزینه درمانی مؤثر در نظر گرفته شود. اما همه بیماران نیاز به این درمان ندارند و تعیین اینکه آیا تزریق کورتون ضروری است یا خیر، باید بر اساس وضعیت خاص هر فرد و ارزیابی جراح انجام شود. به طور کلی، کاندیداهای تزریق کورتون پس از عمل بینی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بیماران با التهاب شدید و مقاوم به درمان‌های اولیه
  • بیماران با سابقه پولیپ‌های بینی یا مشکلات مزمن سینوسی
  • بیماران با سابقه واکنش‌های شدید به جراحی‌
  • بیماران با مشکلات تأخیر در بهبودی یا عوارض خاص پس از عمل

مدت زمان تزریق  کورتون بعد از جراحی بینی به نسبت توصیه پزشکان

برخی از جراحان متخصص زیبایی بینی  برای افرادی که که بینی گوشتی دارند در هنگام عمل بینی گوشتی تزریق آمپول را انجام می‌دهند. برخی از پزشکان بعد از گذشت یک هفته با بررسی بینی جراحی شده تزریق آمپول را انجام می‌دهند تا تورم بینی  کاهش یابد.

برخی نیز تا ۲ ماه بعد از عمل تزریق آمپول را انجام داده تا تورم اضافی ناشی از عمل را از بین ببرند. تورم بینی که با چسب زدن روی بینی نیز از بین نرفته باشد و با تزریق آمپول آن را برطرف می‌کنند. این تزریق ۱ بار و یا با صلاح دید پزشک تا ۳ بار انجام می‌گیرد.

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

آمپول تزریق شده با نام تریامسینولون و از جنس کورتن است و این آمپول برای بینی‌های با ضخامت پوست متوسط تا نازک و بینی‌های استخوانی تزریق و توصیه نمی‌شود؛ زیرا که ممکن است پوست نازک اینگونه بینی‌ها را از بین ببرد.

این تزریق آمپول جهت کاهش تورم حتماً توسط پزشک متخصص انجام می‌گیرد؛ زیرا که رقیق بودن آن و محل مناسب تزریق بسیار اهمیت دارد. بعد از تزریق آمپول  یک هفته الی دو هفته نیاز به چسب زدن روی بینی است.

نتیجه‌گیری

تزریق کورتون بعد از عمل بینی، به‌ویژه در مواقعی که التهاب شدید و مشکلات بهبودی به‌طور قابل توجهی وجود دارد، می‌تواند به عنوان یک گزینه درمانی مؤثر و مفید در نظر گرفته شود.

این روش با کاهش التهاب و تسریع روند بهبودی، می‌تواند به بهبود نتایج جراحی و کاهش عوارض پس از عمل کمک کند. با این حال، نیاز به تزریق کورتون باید به‌طور دقیق و بر اساس ارزیابی جامع وضعیت بیمار و نظر جراح تعیین شود.

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

57 Responses

  1. سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۴ ماه و نیمه عمل کردم ورم بینیم خیلی زیاده هر چی از پزشکم هم میخوام آمپول ضد ورم برام تزریق کنه قبول نمیکنن نمیدونم چاره ی دیگه ای مثل پمادی چیزی هست که بزنم ورم و کم کنه داره یا نه دکتر خودم میگه فقط باید طولانی مدت چسب بزنم راستش خسته شدم از بس چسب زدم و بی فایده بوده لطفا راهنماییم کنید
    با تشکر

    1. ورم بعد از بینی مخصوصا بینی های گوشتی عادی می باشد و نیاز به نگرانی نیست .

  2. سلام من یکسال و سه ماهه که بینیمو عمل کردم هم استخونی بود هم گوشتی..ورمش روزای اول که به اصطلاح گچو برداشتن خیلی کم بود ولی روز به روز داره بیشتر و بیشتررر میشه هربار به دکترم گفتم آمپول بزن گفت نیاز نیست فعلا..اما خواسته ماه دیگه برم شاید آمپول زد،بعد از یکسال و خورده ای موثره؟با این همه ورم بعد از یکسال چه کنم؟

  3. باسلام.من حدود ۲سال و ۹ ماه که بینیمو عمل کردم.بجز نوبت یک ماه بعد از عمل بقیه ی نوبتامو نرفتم بخاططر یه سری مشکلات..تا یک ماهدپیش که به دکترم مراجعه کردم و ایشون برام کورتون تزریق کردن و گفتن که یه ماه دیگه بیا تا یکی دیگه برات تزریق کنم و ماه بعدش یکی دیگه یعنی سه تا در طول ۳ ماه..اما میترسم پوست بینیم نازک بشه و زشت بشه..همه هم بهم میگن دیگه نزار برات آمپول تزریق کنه..اینم بگم از وقتی امپول زدم بینیم مدام جوش میزنه مخصوصا تو نوکش و یکمی هم درد داره..خواستم از جناب دکتر بپرسم که به نطر شما بقیه ی آمپول هارو بزنم یا نه؟؟

  4. سلام.وقتتون بخیر.
    ۲هفته است که عمل بینی انجام دادم.۷روز بعد از عمل دکترم کورتون به نوک بینیم تزریق کرد.و در حال حاضر در بالای نوک بینیم فرورفتگی تقریبا شدیدی ایجاد شده.میخواستم بدونم این فرورفتگی قابل درست شدن است یا نه ؟
    ممنون از پاسخگویی شما

  5. سلام‌من امپول کروتون بالای بینیمو زدم و قشنگ‌فرو رفته انگار اون‌قسمتو با تنگشت‌فشار دادی و تو‌رفته و رنگ‌پوستم سفبد شده و نازک.الان برای درمان‌بابد چیکار کنم؟؟دوباره‌جراحی کنم و قوس بدم بهتر میشه؟؟آخه اون‌قسنتی ک‌تورفته اینورو اونطرفش بالاتره

    1. بهتره به جراح بینی خود مراجعه کنید تا طبق نظر ایشان مشکل شما برطرف شود .

  6. سلام وقت بخیر آقای دکتر
    من حدود ۴ ماه عمل کردم و بینیم گوشتیه ولی یک طرف بینیم کامل ورمش خوابیده و خط افتاده اما اونطرف بینیم یکم رفته تو و نوک بینیم هنوز ورم داره دکترم گفت میتونی آمپول تزریق کنی اما عواقبش برعهده خودته.منم خیلی از تزریق میترسم چون شنیدم ممکنه بینی بیش از حالت طبیعی به سمت داخل فرو بره.حالا بنظر شما اگه صبر کنم کم کم ورم بینیم میخوابه دو طرف مثل هم میشه یا نه تزریق کنم بهتره؟آخه خیلیا که تزریق کردن از عوارض تزریق میگن تا فوایدش.باتشکر

    1. اگر پزشک شما این کارو صلاح میدونه انجام بدید و نگران نباشید

  7. سلام وقت بخیر،من بینی غضروفی داشتم و عمل کردم حدود یک ماه و نیمه، اما اینقدر ودم داره که اصلا بینی شکل مشخصی نداره انگار که عمل نشده، آیا نیاز به تزریق کورتون هست؟ ممنونم

  8. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من 6ماهه که بینیمو عمل کردم.بینیم گوشتی و پوست ضخیم داره.امروز کورتون تزریق کردم.به نظر شما تأثیر داره؟مشکلی برام پیش نمیاد؟خواهش میکنم جوابم رو بدید،نگرانم.

    1. سلام من یکسال ونیمه بینیم رو عمل کردم
      اما از فرمش راضی نیستم و حدودا ورم داره
      الان تزریق کورتون صورت بگیره فایده ای داره؟

  9. سلام من سه ماهه بینیمو عمل کردم دکترم گفته بودن بعد از ماساژ بیا برای تزریق ولی با این شرایط کرونا همه جا تعطیل شده خواستم بپرسم برا تزریق کورتن حتما باید در این فواصل انجام بشه یا بعد از چند ماه هم اثر داره ؟؟؟ میترسم بینیم خراب شه ????????

  10. سلام من1سال خورده ای نزدیک به 2ساله ک عمل کردم از 6ماهگی عملم سمت راست بینیم چربی زد دکترم 2بار امپول زد ک تخیله کنه ولی نشد نوک سوزن ب چربی برخورد نکرد الان اون چربی مثل یه پولک کوچیک دست میزنی حرکت داره سمت راست بینیم ورم داره و بعضی وقتا از ورم زیاد بینیم کج میشه دکترم هر بار گفت خوب میشه و دیگه امپولی نزد الان من باید چیکار کنم چون ی طرف بینیم کامل ورم داره و خوب نمیشه میتونم امپول کورتن بزنم؟باید چیکارش کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      وجود چربی یا غضروف مشخص نیست. به طور معمول چربی با تزریق کورتون تاثیری ندارد و این فیبروز و بافت های اسکار است که تزریق کورتون موثر می باشد. بنابراین تزریق کورتون احتمال خواهد داشت موثر نباشد در صورتی که چربی و غضروف وجود دارد بایستی بینی باز شود و چربی و غضروف حذف شود.

  11. سلام
    من بینی گوشتی داشتم و الان 5ساله که عمل کردم ولی هنوز ورم داره و گاهی ورمش کم میشه
    قسمت نوک بینیم خیلی ورم داره آیا بعد مدت 5سال با تزریق کورتون ورمش از بین میره؟

    1. سلام دوست عزیز
      پس از 5 سال احتمال از بین رفتن تورم با تزریق کورتون کم است اما باز هم وجود دارد، تورم بسته به اینکه مرتبط با پوست سفت باشد یا چربی های زیاد متفاوت خواهد بود. اگر پوست و فیبروز باشد می توان با تزریق کورتون کمتر کرد در غیر این صورت خیر.

  12. سلام وقت بخیر من تقریبا سه سال پیش عمل کردم و بعد از این مدت حدود پنج روز پیش کورتون تزریق شده ب بینیم اما ی ورم بالای بینیم ب وجود اومده خواستم ببینم این ورم طبیعی هست و اگه هست تا حداکثر چند وقت ورم از بین می‌ره ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      تورم مشخص نیست که به چه دلیل هست ممکن است بعد از تزریق کورتون ورم بخشی از نواحی کاهش یابد و تورم نواحی دیگر که تزریق صورت نگرفته است تورم باقی بماند. بنابراین بایستی به پزشک مراجعه کنید تا مایعات لازم انجام شود.

  13. سلام من عمل کردم بینیمو دوماهه ازروز اول بینیم به یه طرف منحرف بود و یه سوراخ بینیم بزرگتر دکتر میگه ورمه ایا میشه؟وبا تزریق کورتون برطرف میشه؟

    1. سلام بهتر است با پزشک خود مشورت کنید چون نیازمند بررسی های دقیق است و با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است.

  14. سلام وقت بخیر، من ۶ ماهه که بینیمو عمل کردم، اما متاسفانه روی بینیم حالت قوز وجود داره به اندازه یک نقطه، دکترم میگه تا چندماه پیش میکفت تا ۶ ماه میخوابه اما نخوابید واقعا دارم دیوانه میشم باید چکار کتم توروخدا راهنمایم کنید

    1. سلام بهتر است کمتر حساسیت داشته باشید تا یکسال صبر کنید به احتمال زیاد برطرف خواهد شد.

  15. سلام. آقای دکتر بینی من گوشتی بود و 3 سال پیش بینی مو عمل کردم ولی هنوز نوکش ورم داره و این موضوع باعث شده سوراخهای بینی م یک اندازه نباشه. آیا با تزریق آمپول مشکل من برطرف میشه؟

  16. سلام خسته نباشید
    من ۲ماه پیش بینی عمل کردم بعد از یه هفته که گچ رو برداشتن بینیم خیلی عالی بود هفته گذشته دکتربه دلیل تورم کورتون به نوک بینیم تزریق کرد و چسب زد الان جای تزریق فرورفته گی ایجاد شده و بینیم حالت قوض پیدا کرده ، خواستم بپرسم قوض بینیم بعد از چه مدت برطرف میشه

  17. سلام وقت بخیر
    دکتر من سه ماهه بینی ام عمل کردم و دکترم ۷روز بعداز عمل آمپول کوتون سمت چپ بینی ام زدن ..الان که سه ماه گذشته سمت چپ ورم ازبین رفته و سمت راست بینی ورم داره و این باعث مبشه که یکسان دیده نشه.. پیش دکترم رفتم هر دفعه قبول نمیکنن کورتون بزنن تا دوطرف یکسان بشه.حال پیشنهاد شما چیه؟ میتونم جهت معاینه و مشورت به مطب شما مراجعه کنم؟

    1. سلام بله وقتی یک طرف کورتون زده میشه ممکنه تورمش بیشتر کم بشه به نطر من فعلا خیلی زوده تصمیم گیری بکنید. خیر من مریض دیگران رو به این شکل قبول نمیکنم تا یکسال تحت نظر پزشکتون باشید اگر بعد از یکسال مشکلی داشتید میتونید مراجعه کنید

  18. سلام آقای دکتر
    ۳ ماهه بینیمو عمل کردم نیمرخ سمت راست بینیم خوبه أما نیم سمت چپ بینیم ی حالت فرورفتگی داره کورتونم زده نشده
    میگم آمپولی هس برای فرورفتگی بینیم تزریق بشه ؟

  19. سلام بینی من شش ماه عمل شده و ب شدت ورم داره طوری ک کج بنطر میرسه ب دکترم مراجعه کردم آمپول کورتون برام تزریق نمیکنن بهم گفتن ماساژ بدم ک همین ماساژ خیلی بد حالتش کرده خیلیج ناراحتم بنظرتون دکتر دیگه مراجعه کنم؟؟

  20. سلام
    من پنج سال پیش جراحی بینی کردم ولی الان بینیم خیلی گوشتی شده انگار کیست دراورده..سوالم اینه با امپول زدن میشه تا حدودی کوچکتر بشه بینیم؟مرسی

    1. سلام دوست عزیز
      باید بینی تون معاینه بشه تغییراتی که کرده رو ببینیم ممکنه بشه با تزریق فیلر اصلحاتی ایجاد کرد به پزشک جراح تون مراجعه کنید.

  21. سلام وقتتون بخیر امروز میشه دو ماه که من بینیموعمل کردم نوع بینی من استخونی هستش یک قسمت بینی کاملا خوب شده اما قسمت دیگه در اون قسمتی که میخواد هلال دور بینی شکل بگیره به اندازه یک نخود ورم داره که دست میزنم میره داخل و میاد بیرون اینطوری با پزشکم صحبت کردم گفتند کورتون میزنم برات اما اینطوری که متوجه شدم دارای معایب زیادی هستش که اگر بزنم به مشکلات زیاد دیگه ایی برام به وجود بیاد میشه لطفا راهنمایی میفرمایید چون خیلی نگران هستم

  22. سلام اقای دکتر من تقریبا ۱۱ ماهه که بینیمو عمل کردم اما هنوز، هم بینی بزرگه هم اینکه حالت نداره مثلا پره های بینی خط و فرورفتگی طبیعی که باید داشته باشه تا مرز اون رو از سایر قسمت های بینی جدا کنه رو نداره علتش چیه؟! و هرچقدر هم که ازشون خواستم کورتون تزریق کنند گفتن فعلا نمیشه باید صبر کرد الان بعد از یکسال تزریق کورتون تاثیری داره؟! پره های من صافه و این باعث شده بزرگتر دیده بشه یعنی در حین عمل کوچیک نکردن یا علتش چیز دیگه ای هست میشه لطفا یه توضیح درمورد پره های بینی بدید تا به حال کسی مثل من بوده اصلا؟

    1. با سلام
      اشکلاتی که در بینی شما وجود دارد به نوع بینی اولیه و نوع عمل بینی بستگی دارد و باید بینی شما بررسی گردد.

  23. سلام دو ماهه عمل کردم یک هفته میشه ب توصیه دکترم آمپول کورتون زدم ولی قبل از آمپول بینی ام خیلی خوب بود فقط ی طرفش یکم ورم دانش الان احساس میکنم بینی ام پهن تر شده خیلی ناراحتم آیا رحلی داره