گوش دالی و وظایف آن

گوش داخلی نقش فراتر از تعادل بدن دارد!

گوش داخلی نقش فراتر از تعادل بدن دارد!

گوش داخلی چیست؟

گوش داخلی چیست؟ گوش داخلی قسمت داخلی گوش است که از حلزون ، مکانیسم تعادل ، دهلیزی و عصب شنوایی تشکیل شده است. در این مقاله درباره آناتومی گوش داخلی ، نحوه عملکرد گوش داخلی و قسمتهای گوش داخلی بیشتر بخوانید.
دکتر علی اصغر شیرازی متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص وظیفه گوش داخلی و بیماری آن نیز در ادامه توضیح خواهند داد.
هنگامی که ارتعاشات پرده گوش به پنجره بیضی منتقل شد، امواج صوتی حرکت خود را به داخل گوش ادامه می دهند.
گوش داخلی یک پیچ و خم از لوله‌ها و معابر است که از آن به هزارتو دارد. در دخمه پرپیچ و خم را می توان هشت گوش و هشتی یافت.

حلزونی گوش 

در حلزونی گوش، امواج صوتی به تکانه های الکتریکی تبدیل شده به مغز تبدیل می شوند. سپس مغز تکانه ها را به صداهایی که می شناسیم و می فهمیم تبدیل می شود.

حلزون چیست و عملکرد حلزون چیست؟

حلزون حلزون شبیه پوسته حلزون یا شلنگ زخم است و با مایع به نام پری لنف پر شده است و حاوی دو غشای نزدیک قرار گرفته است. این غشاها نوعی جداره پارتیشن در حلزون را تشکیل می دهند. با این حال ، برای اینکه سیال آزادانه در حلزون حل شود از یک طرف دیواره پارتیشن به طرف دیگر ، دیوار سوراخ کمی در آن دارد (هلیکوترما). این سوراخ به منظور اطمینان از انتقال لرزش از پنجره بیضی به تمام مایع موجود در حلزون لازم است.

هنگامی که مایع درون حلزون حرکت می کند ، هزاران فیبر مو میکروسکوپی در داخل دیواره پارتیشن به حرکت در می آیند. تقریباً 24000 از این بافت مو وجود دارد که در چهار ردیف بلند مرتب شده اند.

عصب شنوایی چیست؟

عصب شنوایی دسته ای از بافت عصبی است که اطلاعات بین حلزون را در گوش داخلی و مغز دارند. عملکرد عصب شنوایی انتقال سیگنال ها از گوش داخلی به مغز است.

بافت موهای موجود در حلزون همگی به عصب شنوایی متصل هستند و بسته به ماهیت حرکات موجود در مایع حلزونی ، الیاف موهای مختلفی به حرکت در می آیند.

با حرکت بافت مو ، سیگنالهای الکتریکی به عصب شنوایی که به مرکز شنوایی مغز متصل است ، می فرستند. در مغز تکانه های الکتریکی به صداهایی تبدیل می شوند که ما آنها را می شناسیم و می فهمیم. در نتیجه ، این بافت ها مو برای توانایی شنوایی ما ضروری هستند. در صورت آسیب دیدن این الیاف مو ، توانایی شنوایی ما بدتر می شود.

مکانیسم تعادل گوش شامل بخش های زیر است.

دهلیز

دهلیز قسمت مهم دیگری از گوش داخلی است. وستیبولار ارگان تعادل است. وظیفه وستیبول ثبت نام حرکات بدن است ، بنابراین اطمینان حاصل می شود که ما می توانیم تعادل خود را حفظ کنیم.

دهلیز از سه گذرگاه به شکل حلقه تشکیل شده است که در سه صفحه مختلف قرار دارد. هر سه گذرگاه از مایعات پر شده است که مطابق با حرکات بدن حرکت می کند. علاوه بر مایع ، این معابر حاوی هزاران فیبر مو نیز هستند که به حرکت مایع ارسال می کنند که ضربان اندکی به مغز می فرستد. سپس مغز این تکانه هایی را که برای کمک به بدن به حفظ تعادل خود رمزگشایی می کند ، رمزگشایی می کند.

نحوه حفظ تعادل توسط گوش داخلی

اندامک های گوش داخلی جریان خونی که به مغز می رسد را با سیستمی جداگانه از سیستم های رایج کنترل کننده فشارخون ، کنترل می نماید . نتیجه تحقیقات نشان می دهد که اندامک های گوش داخلی دارای یک اثر مستقیم در جریان خونی هستند
که به مغز می رسد و این اثر به طور مستقل از فشار خون بدن و همچنین میزان CO2 موجود در خون اعمال می گردد.گروهی از محققان دریافته اند که گوش داخلی نقشی بیش از حفظ تعادل بدن را برعهده دارد و جریان خون را به مغز نیز کنترل می کند. به نظر می رسد که اندامهای ظریفی که در اعماق گوش داخلی وجود دارد.
جریان خون را به مغز تنظیم می کند. محققان از این مطالعه که بر روی ۲۴ نفر انجام دادند، نتیجه گرفتند که این ارتباط احتمالا این توانایی را به انسان اولیه داده است که مستقیم بایستد و در این حالت نیز خون به مغز انتقال یابد. با استفاده از آزمایش های سازمان فضایی آمریکا که برای فضا نوردان انجام می شود، محققان اندام هایی را که تعادل بدن را کنترل می کند ارزیابی کردند.

یک سپتوم دارای انحراف باعث می شود که تنفس با سختی صورت گیرد. اما سپتوم چیست؟ و آیا برای رفع آن واقعاً به عمل جراحی نیاز دارید؟ دکتر علی اصغر شیرازی جراح بینی در خصوص سوالات فوق توضیحاتی را در اختیارتان خواهند گذاشت.

راه های ارتباطی با دکتر علی اصغر شیرازی، جراح بینی

شماره تماس : ۸۸۵۵۰۴۶۹

پیج اینستاگرام دکتر علی اصغر شیرازی

این اندامها در اعماق حفره های استخوانی گوش قرار دارد و جریان خون را در بدن هنگام چرخیدن و کج شدن کنترل می کند.دکتر شیرازی در خصوص این یافته ها بیان می کنند که، این یافته ها می تواند بطور بالقوه به کشف درمان های جدید برای بیماری های مرتبط منجر شود. وی گفت: برای مثال افراد مبتلا به کم فشاری خون وضعیتی به این معنی که این افراد زمانی که خیلی سریع از جای خود بلند می شوند از حال می روند و یا دچار سرگیجه می شوند. احتملا به دلیل یک مشکل مرتبط با گوش داخلی، جریان خون به مغز آنها ضعیف است.

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 پاسخ

  1. با سپاس بابت مطالب مفید شما
    بی زحمت مسیر دقیق عصب تعادلی از مجاری نیم دایره تا مخچه رو برای بنده مشخص کنید.

  2. سلام آقای دکتر داروهایی مثل سوماتریپتان از طریق گوش روی تعادل اثر میزارن؟چون من از وقتی که مصرف میکنم دچار سر گیجه وضعیتی شدم واحساس میکنم خون به مغزم خوب نمیرسه ضمنا جهت منبع صدا رو گم میکنم اینها رو با توجه به مقاله ای که فرمودین پرسیدم اگر اینطوره راه درمانش چیه ممنون

    1. معمولا سوماتریپتان چنین اثری نداره و اگر هم اثری داشته باشه بیشتر مرکزی هست ( روی مغز) درر هر صورت این داروی خوبی هست که برای میگرن تجویز میشه معمولا
      با پزشک خودتون مشورت کنید ک اگر لازم هست میزان دوز دارو یا نوع دارو را تغییر دهند

  3. ممنون آقای دکتر از اینکه پاسخ دادید
    من فقط دوتا سوماتریپتان اونهم دوسال پیش خوردم از اون هنگام به بعد سرم بالا میکنم وبه سقف نگاه میکنم ویا در اثر چرخش سر دچار سرگیجه وحشتناکی میشم تعادلم بهم میخوره باور بفرمایید بیش از دهها متخصص مختلف رفتم هیچ نتیجه ای نگرفتم واقعا کلافه ام کرده

  4. سلام آقای دکتر
    من دو ماه پیش تصادف کردم و از ماشین پرت شدم بیرون، الان گوش راستم شنوایی نداره، تعادل ندارم و یه صدایی مثل صدای جاروبرقی تو گوشمه و خیلی اذیت میشم، شیراز هستم، پیش چندتا دکتر رفتم ولی هیچ درمانی براش ندارن و میگن باید یه مدت صبر کنی، آیا درمانی برا مشکل من هست یا خیر؟