مفاهیم کلی‌ در بیماریها و جراحی‌های سر و گردن

قرار گرفتن عناصر حیاتی و مهم بیشمار و وجود ساختمانی پیچیده، سر و گردن را به منطقه‌ای بسیار حساس تبدیل کرده است. بخش مهمی‌ از آموزش متخصصین گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن به فراگیری آناتومی، فیزیولوژی، شناخت و درمان بیماریهای این ناحیه اختصاص می‌یابد. جراحان گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن در پاره‌ای موارد با مشارکت دیگر متخصصان از رشته‌هایی چون مغز و اعصاب، چشم، فک و صورت و عروق به درمان موارد پیچیده بخصوص سرطانهای گسترده سر و گردن می‌پردازند.
مانند بسیاری از مناطق دیگر بدن، بیشتر بیماریهای سر و گردن به چهار علت زیر است:
۱- التهابات و عفونتها
۲- تومورها
۳- اختلالات مادرزادی
۴- صدمات ناشی‌ از ضربه
یکی‌ از اندامها و بافتهای مهم در سر و گردن عروق و غدد لنفاوی هستند که بطور وسیع در این ناحیه پراکنده اند. اینها نقش مهمی‌ در دفاع بدن در مقابل عفونتها و سرطانها دارند. در مبحث سرطانها، شناخت گستردگی این بافتها بسیار مهم است. در مراحل پیشرفته تر سرطانهای حلق، حنجره، دهان، بینی‌، گوش، غدد بزاقی و تیروئید غدد لنفاوی در نقاط مختلف گردن ممکن است درگیر شوند. در جراحی‌های سرطان، برداشتن کانون اولیه همراه با پاک سازی گردن ضروریست.
خوشبختانه امروزه متخصصین گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن با بهره گیری از دانش و تجربه و به کار گیری وسائل پیشرفته قادر به درمان و کنترل بیشتر بیماریهای سر و گردن میباشند. همچنین با پیشرفت‌هایی‌ که در زمینه‌های گوناگون همچون رادیوتراپی، شیمی درمانی، لیزر، فتو دینامیک تراپی و تکنولوژی نانو ایجاد شده، امید به درمان این بیماریها بیش از پیش شده است.
در این فصل ما بطور مبسوط به بیماریهای لوزه و لوزه سوم، دهان و حلق، تیروئید، حنجره و غدد بزاقی خواهیم پرداخت.