درمان سینوزیت

سینوزیت بیماری است که شاید بیشتر افراد از آن رنج می‌برند و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود امکان دارد بیمار احساس ناخوشایندی پیدا کند و در واقع ناراحتی‌هایی برای وی به وجود آید. سینوس‌ها حفره‌های توخالی هستند که در استخوان‌های سر و صورت وجود دارد. این حفره‌ها تماما در نواحی بینی قرار گرفته‌اند و به چهار گروه تقسیم می‌شوند.
سینوس‌های استخوان پیشانی – بالای ابروها در قسمت نزدیک به مرکز صورت
سینوس‌های استخوان گونه و در زیر کاسه چشم‌ها.
سینوس‌هایی که در استخوان بین چشم ها و بینی وجود دارند.
سینوس‌هایی که در قسمت پشت بینی وجود دارند.

نقش سینوس‌ها در بدن چیست؟

رزونانس صدا: یعنی همچون محفظه‌ای مملو از هوایی که در اکثر آلات موسیقی موجود است سینوس‌ها هم موجب می‌شود که صدای انسان رساتر شنیده شود و نیز سینوس‌ها از انتقال صدای شخص از راه استخوانی جلوگیری می کنند یعنی زمانی که فردی حرف می زند صدای خودش را تنها به وسیله هوا می شنود در صورتی که اگر قرار باشد این انتقال به وسیله استخوان ها هم صورت گیرد فرد در زمان صحبت کردن صدای خودش را به دو شکل متفاوت می‌شنود.
کم شدن وزن جمجمه: سینوس‌ها با کم کردن جرم اندازه‌ی استخوان‌های جمجمه باعث می‌شود تحمل وزن آن‌ها برای فرد آسان می‌شود یعنی اگر سینوس‌ها نبودند سر انسان روی بدنش سنگینی می‌کرد.
• می‌توان به وسیله سینوس ها تغییرات رطوبت هوای تنفسی کنترل شود.
• با عوامل عفونی مبارزه می‌کند.
• تهیه و تامین موکوس دستگاه تنفس فوقانی.
• کم شدن صدمات وارده به سر.
• تاثیر به عنوان عایق حرارتی

درمان سینوزیت ها

سینوزیت چیست؟

زمانی که سینوس ها ملتهب می شوند و ترشحات آن ها افزایش می یابد به آن سینوزیت گفته می شود .
سینوزیت دو نوع می باشد . سینوزیت حاد که به همراه بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی بروز می دهد و با تب و درد حاد و … خود را نشان می دهد و دیگری سینوزیت مزمن که برخی از افراد کشور درگیر آن هستند.

سینوزیت با چه علائمی همراه می باشد

• سر درد یا سنگینی سر مخصوصا در نواحی پیشانی و گونه‌ها: البته در سینوزیت‌های مزمن – درد کمتری دارد و اکثر سنگینی سر احساس می‌شود. درد را بیشتر در سینوزیت های حاد یا سینوزیت‌های مزمن که به صورت یکباره به عفونت مبتلا می‌شوند می‌توان مشاهده کرد. این درد در اغلب موارد با خم شدن بیمار به جلو شدت پیدا می کند که دلیل آن تاثیر فیزیکی این در جابه جایی چرکی که در سینوس ها وجود دارد می باشد. این درد احتمال دارد به قسمت‌های دیگر سر و صورت سرایت کند.
  • نوع دیگر سردرد نشات گرفته از سینوزیت مخصوصا سینوزیت های مزمن دچار این درد می شود سر درد یا حتی گلو دردی با تماس با باد گرم و سرد می باشد.
  • آبریزش بینی
  • ترشحاتی در زمان صبح در پشت حلق وجود دارد
  • دهان بوی بدی به خود می گیرد
  • فرد برای صبحانه دچار بی اشتهایی می شود
  • فرد دچار تنگی نفس می شود و برخی اوقات بدخوابی های شبانه را تجربه می کند
  • حافظه شخص کند می شود و فرد به سختی تمرکز دارد
  • خستگی مفرط در طول روز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • به گرما و سرما مخصوصا باد گرم و سرد فرد دچار حساسیت می شود
  • سرفه یا عطسه
  • سرماخوردگی های پشت هم
  • گوش احساس سنگینی می کند و بینایی فرد کاهش پیدا می کند
  • بینی دچار گرفتگی می شود

درمان سینوزیت

برای درمان سینوزیت ها باید انواع آن را شناخت. سوالی که مطرح است اینکه آیا هر نوع سینوزیتی نیاز به آنتی بیوتیک دارد؟ یا درمان های دیگر لازم است؟

معمولا سینوزیت زمانی اتفاق می‌افتد که حفره‌های اطراف بینی در صورت دچار تورم می‌شود. گاهی اوقات این تورم غیر باکتریال است (یعنی یک عفونت چرکی نیست و صرفا یک تورم است و ممکن است آبریزش یا خلط ایجاد کند).گاهی نیز ممکن است چرکی باشد.

درمان سینوزیت حاد طبی و با استفاده از آنتی بیوتیک، مسکن، کاهش دهنده التهاب و احتقان انجام میشود.
در سینوزیتهای مزمن باید علت زمینه ای که معمولا در خود بینی‌ست درمان شود. انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی و یا توربین های حجیم تنها با جراحی برطرف می‌شوند. در جراحی های مدرن با استفاده از آندوسکوپ مجاری بسیار باریک سینوس ها باز شده و ترشحات خارج میشوند.
امروزه بندرت از روشهای قدیمی مثل بخور پنیسیلین و یا شستشوی سینوس استفاده میشود.

بیشتر بدانید: رابطه انحراف بینی با سینوزیت چیست؟

عفونت‌های سینوس‌ها به عفونت‌های حاد و مزمن تقسیم می‌شود:

عفونت‌های سینوزیت حاد

در عفونت‌های سینوزیت حاد که اکثر ما در طول زندگی بارها به آن دچار شده‌ایم، زمانی است که سینوس‌ها و بینی دچار عفونت می‌شود. علامت مهم آن گرفتگی بینی احتقان، ترشح چرکی و خلط پشت حلق است. در خیلی از موارد ممکن است با تب هم همراه باشد.

معمولا عفونت های حاد سینوزیتی بعد از یک سرماخوردگی ایجاد می‌شوند. در این موارد با تشخیص پزشک معمولا درمان‌های آنتی بیوتیکی داده می‌شود.

بیشتر بدانید: چه موقع سینوزیت حاد تبدیل به سینوزیت مزمن می‌شود؟

درمان انواع سینوزیت

سینوزیت مزمن

اما سینوزیت مزمن در کسانی است که مدتها دچار این مشکل هستند. گرفتگی بینی و خلط غلیظ پشت حلق از نشانه های عمده در این نوع از سینوزیت هاست. که نه تنها در صبح بلکه تا ظهر هم ادامه دارد. در این موارد معمولا با انجام سی تی اسکن تشخیص درست توسط پزشک داده می‌شود. در سینوزیت مزمن تنها راه درمانی آنتی بیوتیک پاسخگو نیست و باید از روشهای دیگر استفاده شود. در ویدئو یر دکتر شیرازی این موارد درمانی را به طور کامل شرح داده‌اند.

منبع: https://www.aparat.com/v/cNAbv

جهت گرفتن وقت مشاوره می‌توانید از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

نام
پیام