جراحی گوش

جراحی پلاستیک گوش

جراحی پلاستیک گوش ( اتوپلاستی )، بمنظور رفع بدشکلی های لاله گوش انجام میشود. در برخی‌ موارد جراحی برای بازسازی انجام میشود مثلا اگر به علت حادثه یا برداشتن تومورقسمتی‌ یا تمام لاله گوش برداشته شود.
اولین بار جراحی‌های لالهٔ گوش توسط جراح هندی سوشروتا در ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح انجام شد. جراحی برای درست کردن گوش‌های برجسته از قرن ۱۹ شروع شد و روش‌های گوناگونی تاکنون ابداع شده است.
در جراحی‌های زیبایی‌ مهمترین و شایعترین مورد برجسته بودن لاله گوش است که به آن گوش خفاشی هم میگویند. گاهی اوقات ایرادات دیگری همچون نامساوی بودن دو گوش یا گوش‌های بزرگ وجود دارد.

جراحی پلاستیک گوش (اتوپلاستی)


حدود ۵% مردم گوش‌های برجسته دارند که ۶۰% آنان سابقه فامیلی مثبت دارند. خوشبختانه این مساله هیچ ارتباطی‌ با داخل گوش نداد و فرد ایرادی از نظر شنوأیی ندارد.
بافت مهم درلاله گوش غضروف است که به آن استحکام میبخشد و روی آنرا پوستی نازک می پوشاند. اشکالات این غضروف باعث عمده ناهنجاری هاست.
شاید هیچ خصوصیت دیگری در صورت به اندازه گوش‌های برجسته جلب توجه نکند. برخلاف ایرادات دیگر مثل بدشکلی‌های بینی‌اینجا بچه‌ها مورد اصلی‌ هستند. این کودکان تا سنّ ۵-۶ سالگی مشکل زیادی ندارند ولی‌ از زمانی‌ که وارد مدرسه میشوند مورد تمسخر بچه‌های دیگر قرار میگیرند. لقب‌هایی‌ چون گوش خفاشی یا بادبزنی یا میکی ماوس باعث ناراحتی‌ و از دست رفتن اعتماد بنفس این کودکان میشود. به همین دلیل مهمترین کاندیدای این جراحی هستند.
بزرگسالان هم ممکن است خواهان این عمل شوند. برجستگی بیش از حد، بزرگی و یا غیر همگون بودن دو لاله گوش از دلایلیست که بالغین را تشویق به جراحی اتوپلاستی می‌کند.
به دو دلیل بهتر است جراحی در سنین پایینتر انجام شود یکی‌ به علت اثرت روانی‌ این ناهنجاریست که هر چه بیشتر بگذرد فرد را بیشتر آزرده مکیند.دلیل دوم اینست که با افزایش سنّ غضروفها سفت تر شده و جراحی را مشکل تر میکنند.

چه کسانی‌ برای این جراحی مناسبند؟

همانطور که ذکر شد کودکان با گوش‌های برجسته مهمترین کاندیدهای این جراحی هستند. رشد لاله گوشدر سنّ ۵-۶ سالگیکامل میشود و اتفاقا این سنیست که کودک آماده رفتن به مدرسه میشود، بنابرین این زمان بهترین موقع جراحیست. اولیائ کودک کاملا باید در جریان جراحی و مسائل آن قرار بگیرند. به آنها باید اطمینان کافی‌ داده شود که نتیجه این عمل معمولا بسیار خوب است و تاثیرات مثبت فراوانی‌ بر روحیه فرزندشان دارد.
افراد بزرگسال بایداز سلامت جسمی‌ و روانی مناسب برخوردار باشند. درک صحیح و داشتن انتظارات معقول از نکات مهم است . آنها باید بدانند که غضروف لاله گوش آنان به نرمی کودکان نیست، و ممکن است که نتیجه به اندازهٔ خردسالان مطلوب نباشد ولی‌ تقریبا در تمامی‌ موارد تغیرات بحدیست که رضایت افرادی که انتظارات معقول دارند را برآورده مینماید.

جراحی پلاستیک گوش (اتوپلاستی) چگونه انجام میشود؟

جراحی گوش
جراحی گوش

در کودکان باید تحت بیهوشی کامل ولی‌ در بالغین با استفاده از بیحسی موضعی و داروهای آرام بخش انجام میشود.
برای رفع برجستگی برشی در پشت گوش و درست در محل اتصال به سر داده میشود.روشهای مختلفی‌ وجود دارد، ممکن است برش روی غضروف داده شده یا قسمتی‌ از آن برداشته شود. در روش دیگر با استفاده از نخ‌های مخصوص، غضروف لاله گوش به سمت عقب کشیده شده و در محل مناسب محکم میشود. آنگاه قسمتی‌ از پوست برداشته شده و محل برش دوخته میشود.

عمل حدوداً ۱.۵ تا ۲ ساعت طول میکشد و معمولا بیمار همان روز مرخص میشود.
پس از عمل چه نکاتی‌ باید رعایت شود؟
یک پانسمان نرم تا ۷ روز روی دو گوش به شکل هدبند گذاشته میشود که باید آنرا تحمل کرد. پس از آن می‌توان استحمام کرد.
بمدت چند هفته نباید روی گوشها خوابید.

عوارض جراحی پلاستیک گوش (اتوپلاستی) چیست؟

درد در برخی موارد ممکن است کمی‌ زیاد باشد که با مسکن‌های قویتر بهبود می‌یابد.
در موارد کمی‌ عفونت در محل جراحی ایجاد میشود که باید بطور جدی دارمان شود.
مواردی از عدم تقارن بین دو گوش دیده میشود که فقط در تعداد اندکی‌ نیاز به جراحی مجدد است.
 

عفونت گوش

اگر پرده گوش به دلایل مختلف سوراخ  و یا پاره شده باشد احتمال مبتلا شدن بیمار به عفونت بالا میرود و با هر بار که بیمار به حمام می رود ممکن است آب به گوش فرد نفوذ کرده و عفونت گوش تشدید پیدا کند. فرد با مبتلا شدن به عفونت گوش ممکن است با نشانه هایی مانند خارج شدن ترشحات بد بو و چرکی،سرگیجه و آبسه های مغزی  روبه رو شود و اگر عفونت گوش به شکلی دراز مدت ادامه یابد در شنوایی فرد تاثیر فراوانی خواهدگذاشت و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای وی به وجود بیاورد که درمان آن غیر قابل امکان باشد.
هدف از جراحی گوش می تواند برای از بین بردن عفونت های گوش باشد به طوری که سوراخ ایجاد شده در پرده گوش ترمیم شود با جراحی گوش در این افراد شنوایی حفظ خواهد شد و فرد با عوارضی مانند فلجی صورت و مننژیت روبه رو نخواهند شد.

اهمیت جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی

  • باعث بالا رفتن اعتماد به نفس فرد خواهد شد
  • باعث زیبایی کلی صورت و استاندارد شدن اندازه ی گوش می شود.
  • حالت آینه ای گوش را برطرف می سازد
  • جذابیت بیشتری در فرد ایجاد می کند
  • این عمل به خصوص در آقایان با تغییرات مشهودی همراه خواهد بود
  • گوش های بزرگ و تا شده را اصلاح می کند
  • در این جراحی نیازی به برش غضروفی نیست و تنها نیاز به عقب کشیدن گوش‌ها داریم
  • این جراحی هیچ گونه عوارضی برای بیماران به همراه نخواهد داشت.
  • دوره‌ی نقاهت بسیار کوتاه است.

این جراحی که با بی حسی موضعی نیز انجام می شود باعث می شود تا بافت گوش اصلاح شود و مشکلات آن حل شود ،جراح برای این عمل نیاز دارد تا با ایجاد برش های بسیار ظریف در پشت گوش و بخیه زدن مجدد آن از میزان برآمدگی آن بکاهد، این جراحی یک عمل سرپایی محسوب می شود و بعد از آن فرد نیازی به بستری ندارد ، دقت داشته باشید که بعد از عمل استفاده از هد بند هایی که مانع برخورد اجسام و دست ها به گوش می شوند نیاز است، دوره ی نقاهت بسیار کوتاه است و بخیه ها قابل جذب هستند. بنابراین این جراحی نیازی به مراقبت های ویژه ندارد و بیماران از انجام آن رضایت کامل خواهند داشت.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

برای مواد غذایی خورده شده محدودیتی وجود ندارد ،اما اگر هنگام جویدن احساس درد دارید از غذاهای نرم استفاده کنید .
برای یک ماه با هواپیما به مسافرت نروید.
خونابه های بیرون آمده از گوش تا یک هفته طبیعی است.
تا جای ممکن از افراد سرماخورده دوری کنید تا مبتلا به این بیماری نشوید زیرا گوش ها را تحریک خواهد کرد .
بعد از جراحی گوش جلوی عطسه خود را نگیرید و با دهان باز سرفه و عطسه کنید .
پس از جراحی گوش احساس درد در محل بخیه ها و تورم در آن نواحی طبیعی بوده ،اما اگر به مدت طولانی ادامه پیدا کرد باید  جراح گوش خود را در جریان بگذارید .
داروهای تجویز شده پس از عمل گوش مصرف شده و از مصرف داروهایی که باعث انعقاد خون می شوند بپرهیزید .
پس از جراحی گوش به هیچ عنوان بر روی گوش ها دراز نکشید و  تا جای ممکن زیر سر خود را بلند کرده و به پشت بخوابید .
سر خود را خم نکنید و هنگام راه رفتن سر خود را بالا نگه دارید .
هدبند هایی جهت فیکس شدن موقعیت گوش پس از جراحی گوش به شما داده می شود ،هدبندها طبق گفته ی جراح گوش باید بر روی سر گذاشته شود .
پس از گذشت یک هفته از جراحی زیبایی گوش برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

مزیت جراحی زیبایی گوش

جراحی گوش از امنیت بالایی برخوردار بوده و جراح گوش قادر است بسیاری از مشکلات گوش از لحاظ زیبایی و درمانی را برطرف کند
کودکانی که در مدرسه توسط دوستان خود و هم سن و سالان خود مورد تمسخر قرار می‌گرفتند با جراحی گوش اعتماد به نفس خود را به دست می آورند و می توانند در میان دوستان خود روابط اجتماعی خوبی را برقرار کنند.
جراحی گوش در بزرگسالان می تواند وضعیت احساسی وروانی فرد را تغییر دهد به صورتی که از ظاهر خود رضایت کافی داشته باشد .
برش های ایجاد شده در جراحی گوش در قسمت چین پشت گوش زده می شود و بعد از جراحی این برش های سطحی به راحتی دیده نمی شود .

جراحی گوش دو طرفه

بسیار ی از افراد به دلیل مشکلات مادرزادی گوش و در اثر اتفاق یکی از گوش هایشان با ناهنجاری های مختلفی مواجه می شود حال مشکلات زیبایی مانند یکسان نبودن گوش ها و موقعیت های نامناسب قرار گیری گوش معمولا به جراحی هر دو گوش نیاز دارد و با جراحی زیبایی گوش ،بازسازی و تغییر شکل گوش انجام می شود .جراحی گوش دوطرفه به مانند همان جراحی گوش یک طرفه بوده با این تفاوت که جراح و متخصص گوش و حلق و بینی علاوه بر موقعیت قرار گیری باید یکسان سازی و قرینگی را به طوری که گوش ها باسر هماهنگی لازم را داشته باشند، انجام دهد. دوره نقاهت پس از جراحی گوش دو طرفه بیشتر بوده و علائمی همچون خارش و درد در عمل اتوپلاستی دو طرفه افزایش پیدا می کند.


 
 سوالات متداول جراحی زیبایی گوش

مطالب مرتبط

جراح و متخصص گوش، حلق و بینی

فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 پاسخ

  1. با سلام.آیا عمل بازسازی لاله گوش سمت راست نقص مادرزاری میکرو مانیا لاله گوش تشکیل نشده و در حد بسیار ناچیز است انجام میدهید؟
    وسن ۱۶ سال است دیر نشده ؟
    با تشکر از پاسخگویی شما

    1. سلام دوست عزیز
      برای انجام این جراحی دیر نیست ولی برای انجام جراحی میکرومانیا لاله گوش بهتر است به پزشک دیگری مراجعه نماید دکتر شیرازی چنین جراحی را انجام نمی دهند.