پولیپ بینی :

پولیپ بینی بیماری شایعی است که همراه و یا بدون آلرژی بینی دیده می شود. بیشتر بیماری بزرگسالان است و بین سنین ۲۰ تا ۶۰ سالگی پدیدار میگردد ولی در کودکان هم گاهی مشاهده میشود. شیوع آن در زن و مرد هم یکسان است. پولیپ ها در حقیقت تورم و التهاب مخاط پوشاننده بینی هستند که به شکل دانه های شفاف انگور درمیایند و نرم میباشند.

پولیپهای التهابی معمولا دو طرفه اند و اگر یکطرفه دیده شوند باید به فکر موارد دیگر مثل تومورها بود. علت ایجاد آن دقیقٱ معلوم نیست ولی با عواملی مثل آلرژی، حساسیت به آسپیرین، آسم، عفونت مزمن و محرک هایی مثل سیگار و آلودگی هوا در ارتباط است. اگر پولیپ در کودکان دیده شود باید به بیماریهای زمینه ای مثل فیبروز سیستیک، که عمدتٱ یک بیماری ریوی و تنفسیست، فکر کرد.

عمل زیبایی بینی

علائم مهم و آزار دهنده آن بیش از همه گرفتگی بینی است. در کنار آن اشکال در بویایی، عفونت و ترشح از بینی و یا پشت حلق، سرفه، بخصوص در کودکان، و سردرد است.

درمان پولیپ بینی در ابتدا دارویی و پرهیز از عوامل حساسیت زاست. درمان عفونت سینوس و بینی ، استفاده از کورتون موضعی به شکل اسپری ها در کاهش آنها مؤثر است. در موارد مقاوم جراحی توصیه می شود که امروزه بدون دادن برش روی پوست و بوسیله آندوسکوپ و از راه بینی انجام می شود. در زمان جراحی از لیزر هم میتوان استفاده کرد ولی باید دانست که لیزر تنها یک وسیله است و در جراحی بکار می رود و نه اینکه روشی مستقل از جراحی باشد.

احتمال عود پولیپ بینی بالا می باشد ، زیرا علت به وجود آمدن آن حساسیت بینی می باشد بنابراین اقدامات از بین بردن آن باید سریع تر صورت پذیرد .

همزمان با کوچک کردن شاخکهای بینی و اصلاح انحراف تیغه بینی می توان پولیپ را برداشت و این عارضه را از بین برد .

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم باتشکر مدیریت سایت دکتر شیرازی