خارش گوش

خارش گوش ، عارضه بسیار شایعی می باشد. افرادی که چنین مشکلی را دارند، اجسام خارجی به گوش می چسبند و در نهایت منجر به آسیب مجرای گوش می شوند. خارش گوش اغلب در قسمت خارجی گوش، مانند مجرای گوش، پشت گوش ها و در برخی موارد در گوش میانی نیز دیده می شود. در اکثر مواقع، دلایل خارش گوش جدی نیستند، اما هنگامی که این عارضه شدت می گیرد، بیمار بایستی جهت رفع مشکل به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

خارش گوش

مهم ترین علل ایجاد خارش گوش

• عادات عصبی
  • عفونت قارچی (کاندیدا)
  • آغاز عفونت
  • بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
  • ترشح بیشتر چرک گوش
  • استفاده از سمعک

در برخی موارد، افراد بعد از ابتلا به آلرژی و حساسیت، دچار خارش گوش نیز می شوند.

افراد با وارد کردن خلال دندان و یا اجسام تیز در گوش، باعث خراشیده شدن و بدتر شدن خارش گوش می شوند. در این حالت، مجرای گوش دچار ساییدگی می شود. در چنین شرایطی، احتمال تجمع عفونت و باکتری در مجرای گوش نیز افزایش می یابد.

علائم عفونت و خارش گوش

خارش گوش، در برخی مواقع بسیار آزار دهنده می شود. عفونت و خارش گوش با علائم زیر همراه است:

• ترشح خونابه یا چرک
  • کاهش شنوایی

علائم عفونت مزمن گوش

عفونتهای مزمن گوش غالبا بدون درد می باشند و همیشه همراه با کاهش شنوایی هستند. در برخی از عفونتهای مزمن ترشح گاهگاهی بدنبال سرماخوردگی و یا ورود آب به داخل گوش دیده میشود ولی برخی ترشحات دائمی و بدبو دارند که در این نوع احتمال خطر بالاست. ممکن است این عفونت به گوش داخلی و یا مغز منتشر شود که در این حالت کری کامل، سرگیجه شدید، سردرد غیر قابل تحمل، کاهش علائم هوشیاری و حتی مرگ دیده میشود.

راه کارهایی جهت کاهش خارش گوش

• استفاده از روغن گرم
  • مخلوط آب و الکل
  • پاک کردن جرم گوش
  • دور نگه داشتن گوش از رطوبت

راه های پیشگیری از خارش گوش چیست؟

در تمامی عارضه ها و بیماری ها، همواره پیشگیری از درمان مهم تر است. جهت پیشگیری از خارش گوش، به نکات و توصیه های زیر توجه کنید:

• بعد از استحمام، حتما گوش خود را خشک کنید. مرطوب بودن گوش، از دلایل اصلی تجمع باکتری و خارش گوش می باشد.
  • از پاک کردن گوش، با وسایلی مانند گوش پاک کن و پنبه، خودداری کنید.
  • از جواهراتی استفاده کنید که ضد حساسیت باشند.
  • در صورت تولید بیش از حد چرک در گوش، از متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید، تا با استفاده از قطره گوش، میزان ترشحات گوش در حد نرمال باقی بماند.

خارش گوش اگر به دلیل وجود عفونت و یا آسیب نباشد، تنها با چکاندن قطره های استروئیدی به داخل گوش، درمان می شود. شیوه درمانی دیگر، استفاده از الکل 70 درصد به عنوان قطره گوش است.

توجه داشته باشید، خارش گوش نشان از وجود یک التهاب و عفونت باکتریایی است، پس علائم و درمان خارش گوش را جدی بگیرید.

منابع:

منتطر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

با تشکر مدیریت سایت، دکتر سید علی اصغر شیرازی

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی  ( جراح بینی )

[/fusion_text]