بیماری های گلو و سر و گردن

بیماری های گلو و سر و گردن (4)

قرار گرفتن عناصر حیاتی و مهم بیشمار و وجود ساختمانی پیچیده، سر و گردن را به منطقه‌ای بسیار حساس تبدیل کرده است. بخش مهمی‌ از آموزش متخصصین گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن به فراگیری آناتومی، فیزیولوژی، شناخت و درمان بیماریهای این ناحیه اختصاص می‌یابد. جراحان گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن در پاره‌ای موارد با مشارکت دیگر متخصصان از رشته‌هایی چون مغز و اعصاب، چشم، فک و صورت و عروق به درمان موارد پیچیده بخصوص سرطانهای گسترده سر و گردن می‌پردازند.

مانند بسیاری از مناطق دیگر بدن، بیشتر بیماریهای سر و گردن به چهار علت زیر است:

۱- التهابات و عفونتها
۲- تومورها
۳- اختلالات مادرزادی
۴- صدمات ناشی‌ از ضربه

یکی‌ از اندامها و بافتهای مهم در سر و گردن عروق و غدد لنفاوی هستند که بطور وسیع در این ناحیه پراکنده اند. اینها نقش مهمی‌ در دفاع بدن در مقابل عفونتها و سرطانها دارند. در مبحث سرطانها، شناخت گستردگی این بافتها بسیار مهم است. در مراحل پیشرفته تر سرطانهای حلق، حنجره، دهان، بینی‌، گوش، غدد بزاقی و تیروئید غدد لنفاوی در نقاط مختلف گردن ممکن است درگیر شوند. در جراحی‌های سرطان، برداشتن کانون اولیه همراه با پاک سازی گردن ضروریست.

خوشبختانه امروزه متخصصین گوش، گلو، بینی‌ و سر و گردن با بهره گیری از دانش و تجربه و به کار گیری وسائل پیشرفته قادر به درمان و کنترل بیشتر بیماریهای سر و گردن میباشند. همچنین با پیشرفت‌هایی‌ که در زمینه‌های گوناگون همچون رادیوتراپی، شیمی درمانی، لیزر، فتو دینامیک تراپی و تکنولوژی نانو ایجاد شده، امید به درمان این بیماریها بیش از پیش شده است.

در این فصل ما بطور مبسوط به بیماریهای لوزه و لوزه سوم، دهان و حلق، تیروئید، حنجره و غدد بزاقی خواهیم پرداخت.

بیماریهای غدد بزاقی تشخیص و درمان

تیروئید چیست؟

غده تیروئید یكی از غدد درون ریز بدن است كه هورمونهایی را برای تنظیم سوخت و ساز بدن شما تولید می كند.دیگر غدد درون ریز بدن عبارتند از لوزالمعده ، هیپوفیز ، غدد فوق كلیوی ، غدد پاراتیروئید و گنادها.

غده تیروئید در قسمت میانی نیمه تحتانی گردن زیر حنجره و بالای استخوانهای ترقوه قرار دارد.تیرویید غده‌ایست دمبلی شكل كه از دو لوب چپ و راست تشكیل شده‌است. این دو لوب بوسیله یك لوب میانی به هم متصل می شوند. همیشه نمی‌توان یك غده تیروئید نرمال را لمس كرد.

چه موقع غده تیروئید غیر طبیعی است؟

لوزه و لوزه سوم

لوزه‌ها بافت‌های لنفاوی هستند که داخل و دو طرف انتهایی دهان (محل اتصال حلق به دهان) قرار گرفته‌اند. از کنار هم قرار گرفتن بافت‌های لنفاوی، حلقه‌ای موسوم به حلقه والدیر در حلق تشکیل می شود. این حلقه از لوزه‌های اصلی (موسوم به لوزه‌های کامی) که در دو طرف انتهای دهان قرار گرفته‌اند و آنها را به عنوان لوزه‌های کامی هم می‌شناسیم و هم‌چنین لوزه قرار گرفته در انتهای زبان یا لوزه زبانی و به‌علاوه لوزه سوم یا آدنویید که در بالا و انتهای بینی و پشت حلق قرار گرفته، تشکیل شده است. علاوه بر لوزه‌ها غدد لنفاوی دیگری هم در این حلقه وجود دارند. البته باید به این مسأله توجه کرد که غدد لنفاوی تنها مختص به حلق و دهان نیستند، بلکه در سرتاسر بدن پراکنده‌اند (چیزی در حدود هشتصد غده لنفاوی در کل بدن وجود دارد که بیش از سیصد عدد آن در ناحیه سر وگردن قرار دارند) و وظیفه دفاع ازبدن در مقابل میکروب‌ها را بر عهده دارند. لوزه‌ها به عنوان غدد لنفاوی بزرگی که در سر راه تنفس و عبور غذا قرار گرفته‌اند و بدن را از ورود میکروب‌ها مصون می‌دارند از اهمیت خاصی برخوردار هستند. از طرف دیگر لوزه‌ها در صورت عفونت بزرگ می‌شوند و می‌توانند اشکالاتی را در بدن انسان به وجود بیاورند. کودکان بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به عفونت‌ها و ناراحتی‌های مربوط به لوزه‌ها قرار دارند. ناراحتی‌های مربوط به چرکی شدن لوزه‌ها در میان کودکان زیر هفت سال بیشتر به چشم می‌خورد و این به خاطر این است که کودکان به دلیل تکامل نیافتن سیستم ایمنی بدنشان بیشتر از سایرین در معرض سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های عفونی و ناراحتی‌های مربوط به مجاری تنفسی قرار دارند و در نتیجه بیشتر در خطر عفونت لوزه قرار می‌گیرند.

لوزه‌ها دچار چه نوع بیماری‌هایی می‌شوند؟